fredag 23 augusti 2013

Googlat fragmenterade embryon

Det finns inte så mycket forskning om det. Det är rena gissningsleken känns det som när det gäller få fram färre fragmenterade embryon. Vissa skriver ta samma medicin och dos, ändra dos, ändra medicin, gör akupunktur, ät örter, om fragmenteringen är över en viss procent så ge upp om dina ägg, gör en noggrannare spermaanalys osv.

Jag läser mest på engelska sidor för de svenska har knappt någon info. Det är för att i Sverige så gör man så få undersökningar när en IVF inte fungerar. Man gör ju väldigt få tester jämfört med utländska kliniker.

Det känns som att danska kliniker gör samma sak som svenska kliniker, för till mig har de inte sagt något annat än att jag ska gå tillbaka till Gonal-F.

På de engelska står det inte så mycket heller men det är mer än de svenska.

Jag hittade igår en svensk blogg där en kvinna med också fragmenterade ägg gjorde äggplock och insättning exakt samtidigt som mig förra veckan. Vi får se om hon blir gravid. Jag la till henne i min blogglista.

Jag hittade idag en amerikansk blogg där en kvinna gjorde insättning förra veckan. Hon hade också fått fragmenterade embryon vid tidigare försök. Nu använder de hennes systers ägg. Resultatet blev lite bättre nu men ändå inte så bra som de hade hoppats. De fick i alla fall två stycken insatta. Hon skriver att de börjar tro på att något är genetiskt fel på henne och hennes systers ägg.

Det får mig att tänka på att min syster kommer antagligen få jättesvårt att få barn också. Jag har tänkt på det och min syster också men i och med den här bloggen så känns det som att det är lite mer bekräftat.

2 kommentarer:

  1. Jag tror inte så mycket på de där med generna. Min mans bror har barn och min stora syster födde en pojk ganska nyligen. Jag tror det är väldigt individuellt
    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag håller med Elin. Annars skulle ju släkter snabbt dö ut. Det kan ju vara så att det inte finns några bevis för att det gör någon skillnad med örter, akupunktur eller liknande. Då är nog många svenska o danska läkare ovilliga att rekommendera det.

    SvaraRadera