torsdag 22 maj 2014

Alla är inte värda att ha barn

Jag var hos kuratorn igår. Första gången på tre veckor. Hon hade en kurs att gå på och jag hade min operation så det dröjde tre veckor.

Det var skönt att kunna prata av mig. Jag var där i en och en halv timme. Jag skulle ha kunnat vara där minst en timme till.

Nu ska kuratorn ha sin sommarsemester så vi ska ses den 25 juni nästa gång.

Sedan hysteroskopin så har jag tänkt mycket på att skaffa barn. Det blev ännu mer när debatten om ensamståendes rätt att få barn kom upp förra veckan. I Sverige kommer man ha ett lämplighetstest enligt lagen och jag vet att jag aldrig kommer att godkännas. Min kurator trodde att jag skulle godkännas och om hon kunde skriva ett rekommendationsbrev så skulle hon göra det.

Jag funderar mycket på om jag har tagit rätt beslut att inte göra något mer försök. Det är stora skuldkänslor jag har över att inte ha testat alla metoder. Skuldkänslorna skulle vara mindre om jag hade pengar att testa alla metoder och testa dem mer än en gång.

Jag skulle kunna prova en till äggdonation med en annan donator innan jag ger upp om min livmoder. Läkaren hittade inte något fel på min livmoder. Att bara ha testat äggdonation en gång känns jobbigt.

Är jag värd ett barn?

Att ekonomin stoppar mig är jobbigt. Men lite är det också den psykiska orken. Jag orkar inte med något försök i år. Men fanns pengar så kanske om ett eller två år.

Denna vecka har det känts som att alla har magar. Alla utom jag. De bloggare jag har följt sedan 2011    närmar sig sina mål.  På jobbet är det magar, på tunnelbanan osv. De syns mer nu när det är varmt.

Jag har en mage som bara består av fett.

Snälla läsare. Rösta inte på KD eller Sd nu i EU-valet och i valet i höst. Inte om ni tror på frihet, jämlikhet och medmänsklighet. Inte om ni tror på allas rätt att försöka få barn.

Idag har jag läst två artiklar om barn som glömts bort i varma bilar. En i Malmö och en i Växjö. Jag skulle vilja säga mitt mammahjärta men säger mitt hjärta. Mitt hjärta undrar om dessa personer är värda att få vara föräldrar. Jag skulle aldrig glömma bort ett barn i en bil eller med flit lämna ett barn i en bil.

7 kommentarer:

  1. Angående lämplighetstestet så är det inte klart hur det kommer att se ut i praktiken ännu, men enligt lagförslaget ska det vara samma krav som på par som behöver assisterad befruktning, dvs inte i sig skarpare. Exakt vad det betyder är iofs inte klart. Men det "lämplighetstest" som finns för tex heteropar som behöver ivf är i praktiken inte särskilt omfattande. Det kan inte alls jämföras med tex vad man behöver genomgå för att bli godkänd för adoption. De frågar om sjukdomshistoria och gör antagligen nån sorts snabb bedömning om man verkar ha svåra sociala problem, missbruk eller så.

    Nu vet jag inte vad som gör att du är så säker på att du inte skulle bli godkänd, men jag tror helt enkelt att det kommer att vara väldigt ovanligt att inte bli det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trodde att det skulle vara som vid adoption. Men är det samma som heteropar så är det jättebra.

      Radera
  2. Det är klart att du är värd att få ett barn! Du är värd allt du vill ha.
    Om man sedan får allt är en annan femma, men värd det är du banne mig.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Vi fick oxå göra lämplighetstest för äggdonation, det är väldigt vanligt och de ställer frågor kring varm man är, missbruk mm.

    Varför skulle du inte klara det? Du har väldigt låga tankar om dig själv, kanske du kan be din kurator att remittera dig vidare till ev kbt eller liknande så du får verktyg att hantera dina tankar med?

    Som de gjorde med mig, jag tror du behöver det så du kommer vidare. Klart du är värd att få barn

    Kram

    SvaraRadera
  4. Du är värd att få barn! Att du vill hjälpa din familj så mycket säger väldigt mycket om dig. Och jag tror inte heller det kommer vara en stor utredning som lämplighetskontroll! Tro på dig själv!

    SvaraRadera
  5. Skuldkänslor har man väl vanligtvis mot någon som man har gjort illa på ett eller annat vis. Varför tycker du att du skall känna skuld?

    SvaraRadera
  6. Jag tycker att det i fler fall borde vara större lämplighetstest för alla innan man får bli förälder även om det inte är praktiskt möjligt. Det är ju för barnets bästa, inte för att straffa någon.

    Med det sagt antyder jag inte på något sätt att just du inte skulle vara lämplig. Det är bara allmänt många som får barn som inte borde haft några. Sen är ju merparten tack och lov, underbart fina föräldrar.

    SvaraRadera