onsdag 18 maj 2011

Hur det gick

Han var väldigt trevlig. Besöket gick väldigt snabbt typ en kvart.

Ultraljud hann vi med.

Innan ultraljudet frågade han mig allmänna saker som vikt och längd. Han sa att om jag hade varit ihop med någon och ville få remiss till Huddinge sjukhus då skulle jag inte få en remiss förrän jag gått ner i vikt. Jag var precis över gränsen för BMI.

Jag kände väl på mig att han skulle säga så. Men sedan i lördags har jag blivit bjuden på godsaker 3 gånger och jag har tackat nej alla gånger och tagit frukt istället om det funnits. Det är alltid något.

Det andra som jag blev lite ledsen över men som han egentligen sa att jag inte skulle oroa mig för var att jag hade ett myom. Ett som är 45 mm x 55 mm stort sa han. Det kan göra att det blir svårare att bli gravid vid insemination. Så ett återbesök den 19 juli ska jag göra. Han sa att det är vanligt och oftast inget farligt men ibland kan man bli tvungen att operera bort den.

Han sa i alla fall att det inte är ett hinder för mitt journalsamtal så den 25 augusti is still on.

Han frågade också om ingen annan har upptäckt det tidigare. Men jag har aldrig blivit ultraljudsundersökt förut sa jag. Då sa han att det är vanligt att det inte upptäcks eftersom de flesta gynundersökningar gör man utan ultraljud.

Jag känner mig dum som känner mig ledsen eftersom han sa att det med mycket stor sannolikhet inte är något farligt. Men jag gick dit glad över att idag början resan mot ett barn och det känns som att jag istället gick flera steg tillbaka. Det känns som flera steg tillbaka men enligt Jan-Åke behöver det inte betyda flera steg tillbaka utan är bara en extra koll som görs om 2 månader.

I alla fall så ska hormonprover tas på dag 3 och dag 22 i menscykeln. Jag är orolig för dag 22. Den 16 juni har jag ett väldigt viktigt möte på jobbet som jag inte får missa. Den är en heldag och chefen sa nej till semester den dagen. Det var därför jag bokade New Yorkresan den 17 juni.

Så nu vill jag att mensen kommer idag så jag slipper oroa mig för det.

3 kommentarer:

  1. jag hade en polyp, den satt lite dumt till där ägg brukar fästa så jag valde att operera mig innan insemination. Men det var ett ganska enkelt ingrepp.. kanske är annorlunda med myom..? Härligt att du startat processen if :)

    SvaraRadera
  2. Min syster fick nyss veta att hon har ett myom när hon var och gjorde ultraljudsundersökning då hon är gravid. De sa att det var ofarligt men att de tar bort den om den växer sig större.
    Kul att du börjat din resa!!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Det här ingick inte i min planering men jag borde nog kunna ta mig igenom detta hinder också. Tack för kommentarerna.

    SvaraRadera