tisdag 29 mars 2011

Vad som har hänt idag och mina tankar

Alla på jobbet har fått erbjudande om att jobba så mycket övertid de vill. Det är frivilligt så vill man inte så behöver man inte. Det är en stor arbetsplats så flera hundra har fått detta erbjudande.
Man kan jobba övertid på lördagar mellan kl. 9 och 15 om man vill, fast jag tror inte så många vill offra sin helg för det vi ska hålla på med på övertiden. Jag kommer inte att offra min helg. Singel som jag är offrar jag hellre mina lediga vardagskvällar.

Det vi ska göra är att svara på e-postfrågor från andra personer när vi jobbar övertid. Jag kan inte skriva så mycket mer om det eftersom jag inte vill avslöja var jag jobbar. I alla fall så arbetade jag en timme övertid igår och en och en halvtimme idag.

Det blev lite mycket kostnader denna månad så fram till nästa lön lever jag lite tajt. Jag måste kanske ta av de 2 tusen som jag har sparat som reskassa till New York resan för att klara mig. Hoppas jag inte behöver ta av allt. Så övertidspengarna kommer att gå till reskassan.

Nästa månad ska jag få retroaktiv lön för min löneförhöjning börjar gälla då. 6 månaders retroaktiv lön men tyvärr kommer allt gå till kreditkortet för det var kortet jag använde för att betala resan men pengarna täcker knappt halva kostnaden. Jag hade faktiskt sparat ihop pengar till resan och de fanns där i slutet av december förra året.

Men sedan behövde min familj pengarna bättre så där försvann dom pengarna. Man har bara en familj och därmed ett tillfälle att hjälpa familjen när de är i kris men kreditkortet finns alltid kvar. I alla fall så jag måste tills den 17 juni hinna spara ihop till 10 000 kr så att jag har en reskassa. Det kommer att gå om jag inte behöver ge mer pengar till min familj i april och maj samt snåla. Lite skatteåterbäring hjälper också.

Jag brukar inte ge pengar till min familj men i år har det krisat sig lite mer än brukligt.

Det är ingen som jag känner som kan ge en 60-årig man som arbetat som lokalvårdare i hela sitt liv men är nu arbetslös ett jobb i Stockholm.

Idag fick jag reda på att min kollega som var gravid med sitt andra barn fick barn natten mellan lördag och söndag. På söndag ca kl. 4 på morgonen föddes han. Hon fick sin andra son. Han fick ett ovanligt namn men åter igen jag vill inte outa andra människors namnval på min blogg. Även om jag inte skulle ha valt det namnet till mitt barn.

Jag tänker mer och mer på att få barn. Det känns mer naturligt att planera att bli gravid nästa år. Jag måste bara få ihop det med mitt fritidsintresse som tar så mycket tid av mig. Eller jag vet att det inte går att kombinera barn med mitt fritidsintresse så länge jag inte har någon som kan ställa upp med barnpassning minst 3 kvällar i veckan. Jag vet att det går inte med ett nyfött barn och som ensamstående.

Mina föräldrar tycker om mitt fritidsintresse och har sagt att de är villiga att passa barnet vissa kvällar. Men det första året av barnets liv är det nog inte en bra idé att vara borta så ofta varje vecka.

Det är väl en av sakerna som är så orättvist. När jag nyss har hittat ett fritidsintresse som jag älskar så måste jag välja bort det för att uppnå min andra dröm. Andra nyblivna mammor som håller på med detta får hjälp av mannen så att de åtminstone kan gå utöva fritidsintresset en eller två kvällar i veckan.

Varför kan inte jag också få vara en av dem? Jag skulle vilja få råd ifrån andra men samtidigt så vet man aldrig vem som läser ens blogg så att skriva vad jag har för fritidsintresse kommer jag nog aldrig göra tyvärr.

Det är i "redigera html" som man ska klistra in text och lägga in stycken. Idag har jag lärt mig något nytt.

1 kommentar:

  1. Fina Dina!
    Du är en kämpe, det ser jag. Och har ett stort, stort hjärta! Glöm inte dig själv bara mitt i alltihop,

    Kram

    SvaraRadera