måndag 6 juni 2011

Lite mer funderande

Jag har surfat runt på Femmis och ställt frågor samt fått svar. De är så snälla på Femmis. De är hjälpsamma och svarar så mycket de kan.

Jag har en liten fundering men den känns så dum. Jag vill liksom inte förlora så mycket pengar på att göra dessa försök. Man vet aldrig när man får omslag på ägglossningsstickan. Det jag funderar på är om jag bara ska åka på helgerna för insemination. De pengar jag förlorar på karensdagen behöver jag till försöken.

Men jag vet att man inte kan styra när det blir plus på ägglossningsstickan och bara för att jag tänker denna tanke så lär jag aldrig på plus på stickan en fredag eller lördag.

En lösning på detta problem vore att tala om det för min chef men det vill jag inte. Det var en som hade svarat på min fråga på Femmis som hade berättat för sin chef och det var då inga problem att ta ledigt två dagar i samband med plus på ägglossningsstickan. Men hon hade regelbunden cykel så hon kunde berätta för sin chef vilka två dagar det troligtvis blir två veckor innan. Sen fick hon plus en dag tidigare och justerade ledigheten med lika mycket. Hon blev gravid på det försöket.

Men åker jag bara på helger och andra lediga dagar så blir det inte många försök på ett år kanske inte ens någon alls. Det är väl därför jag vet att det är en dum idé.

Men nu ska jag ta mina tester på fredag, gå till läkaren i juli och sedan fundera vidare på hur jag ska fortsätta. Han kanske säger att jag måste operera mig och då måste jag skjuta fram allt.

Planen är nog att börja testa med ägglossningsstickor i september för att få koll på min menscykel. Nästa år ska jag göra mitt första försök enligt min plan.

Ni som läser min blogg får gärna berätta om era erfarenheter och ge tips.

2 kommentarer:

  1. Det är svårt det där. Jag har ett jobb som är oerhört fritt och jag kan jobba nästan var som helst. Så jag brukar jobba på tåget upp och ner. Men nästa gång ska jag ta en semesterdag, så jag kan ta det lugnt. Men som sagt. Jag har ett jobb som tillåter det.

    Jag har inte berättat på jobbet och kommer inte göra det heller. Men känner man att man kan det så är det ju fantastiskt.

    Jag har extremt oregelbunden mens och kan aldrig förutsäga när jag har ägglossning. Så det blir lite besvärligt runt ägglossningstider eftersom jag måste försöka att inte boka inte viktiga möten då. Men danmark går faktiskt före jobbet och får jag omslag trots viktigt möte så ringer jag in mig sjuk. Det är valet jag gjort...

    SvaraRadera
  2. Det är svårt detta, så mycket att hålla reda på.
    Jag som har så långt att åka har fått hjälp av gyn och ägglossningssprutor. Jag gör alltså vanliga vul på kvinnokliniken (ljuger och säger att min man och jag gör insemination på klinik utomlands). När follikeln är ca 18 mm kan man ta sprutan och sedan insemineras man 24-36 h efteråt (olika på olika kliniker). På detta sätt kan man styra lite mer, kanske tidigarelägga ÄL någon dag men också få några dagars framförhållning. Eftersom folliklarna växer med 1-2 mm/dygn kan man som jag, mäta cd 10-12 någon gång och sedan få hjälp att räkna ut när sprutan ska tas. Inte så jättelång framförhållning men ändå lite. Vet inte om jag hjälpte till nåt här, det är rörigt :-S

    Kram

    SvaraRadera