söndag 25 januari 2015

Det är inte sant - Jävla ödet

Vi är tre barn. Min bror är sjuk så han kommer aldrig att få barn.

Jag har tjatat på min syster ända sedan jag fick reda på att jag har PCO att min syster ska gå till en gynekolog och undersöka sig. Hon har gått till gynekologer tidigare under dessa år men då aldrig ställt frågan om hon kan få barn. Om man inte ställer den frågan då kollar aldrig gynekologer efter det.

Idag träffades vi alla hos mina föräldrar. Jag pratade om embryot som jag tror har kastats nu denna vecka. Jag hade tidigare pratat om detta med min syster i telefon tidigare i veckan men resten av familjen visste inte.

Då berättade min syster att hon för ett par månader sedan var hos Mamamia i Östermalm. Min syster berättade om mina problem och ville veta hur hennes möjligheter att få barn var.

Den gynekologen gav tyvärr ett trist besked. Hon har också PCO och chansen att få barn är väldigt liten. Bara några få procent. Min syster har inte velat belasta familjen med detta ödesdigra besked så hon väntade tills idag.

Jag kommer heller aldrig få några syskonbarn.

Min syster vet inte vad hon ska göra av sitt liv längre. Hon tänkte som alla andra att hon kunde resa och göra vad hon ville tills hon var 30. Träffa den rätte i lugn och ro och sedan blir det som det blir.

Hon sa idag att hon inte bara ville arbeta i hela sitt liv och sedan dö. Familj och vänner är ju meningen med livet. Vänner blir tyvärr upptagna med sina liv så fort de skaffar barn.

Jag var ändå 30 när jag fick veta. Min syster var 25.

Min syster tror att det är ödet som gör att ingen av oss tre barn kommer att få barn.

Jag som hade tänkt att berätta för er idag att jag har skaffat ett gymkort. Bestämt att jag ska satsa på mig själv och min hälsa.

4 kommentarer:

  1. Fast man KAN väl bli gravid trots pco? Det kan vara svårare, men enligt vad jag förstått är det ingen omöjlighet.

    SvaraRadera
  2. Jo, det går. Men tar man hänsyn till hur dåliga mina ägg är så är chansen troligen lika lite för henne. Den läkaren tog väl hänsyn till allt vad jag hade gått igenom när hon kom fram till min systers chanser.

    SvaraRadera
  3. Även om man inte kan bli gravid, finns det ju andra alternativ. Kanske ödet menar att du och din syster ska adoptera, eller använda surrogat, eller via äggdonation, vem vet? Det är verkligen på tapeten nu med assisterad befruktning även för singlar och jag hoppas verkligen att det går igenom. Hoppas att ni båda på ett eller annat sätt blir mammor en dag!

    SvaraRadera
  4. Ett sånt besked ska man alltid ta en second opinion om tycker jag. Jag har pco och har jättefin kvalitet på mina ägg,kvalitéen kan vara ärftlig men er mamma fick ju ändå tre barn ( om ni är helsyskon) så jag skulle inte tappa hoppet av detta. Med pco är det ju också lättare att bli gravid närmare 40.
    Grattis till gymkortet!!

    SvaraRadera