torsdag 8 november 2012

Vikt och hälsa

Läkaren vill att jag har ett BMI på 23. Jag hade innan läkarbesöket räknat ut att vid BMI 25 väger jag 60 kg. Så 15 kg till måste jag gå ner. Det känns väldigt svårt. Men läkaren sa att jag ska fokusera på 5 kg i taget. Han ville helst att jag har gått ner så mycket som möjligt tills försöket i januari.

Han frågade vad jag brukar dricka. Jag har aldrig druckit kaffe i hela mitt liv, te dricker jag bara när jag är sjuk, läsk och juice dricker jag knappt. Läsk och juice köper jag aldrig hem men kan dricka det när jag bjuds på det hemma hos andra. Så jag dricker bara mjölk och vatten. Han tyckte att mjölk inte var bra och att jag helst skulle sluta med det. Kan jag inte sluta med det så ville han att jag ska börja dricka laktosfri mjölk.

Min bästa vän äter nu en kombinerad LCHF/GI diet. Hon uteslutet vissa saker. Hon dricker bara laktosfri mjölk för laktos är socker och hon vill inte gå upp i vikt av mjölken.

Jag saknar inte läsk och juice men vanlig mjölk kommer jag att sakna. Jag har svårt att se mig sluta med mjölk eller gå över till laktosfri mjölk. Få se vad jag gör när mjölken hemma tar slut. Jag dricker nu lättmjölk.

Så 5 kg måste jag gå ner till mitten av januari. Jag måste verkligen skärpa mig nu och gå fler promenader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar