måndag 24 december 2012

Annorlunda inlägg på julafton

Jag har haft en bra julafton. Jag är nöjd.

Men en sak har smågnagt i mig hela dagen. Utan det så hade dagen varit bättre. Jag har inte ha velat ha en sak så smågnagt i mig.

För några år sedan så fick jag ett presentkort på jobbet som julklapp. Man kunde välja mellan olika saker och sedan få det hemskickat. Kruxet var att man inte kunde få det hemskickat på vanligt sätt utan Posten skulle leverera det till dörren. Nu bor jag i ett hus som har porttelefon för besökare och de boende måste ha en bricka för att komma in. Jag misstänkte att jag inte skulle få min julklapp eftersom
Posten inte skulle kunna komma in. Det blev så att min dåvarande chef som bor i en villa fick ta emot min och många andra anställdas julklappar eftersom hon bodde i villa.

Denna jul fick min mamma ett sådant presentkort från sin arbetsplats. Jag hjälpte henne med att beställa varan på nätet. Jag var ju själv extremt osäker om detta skulle fungera utifrån min tidigare erfarenhet. Men när vi skulle beställa presenten så fanns det en ruta för portkod/porttelefon. Min mamma fyllde i sitt telefonnummer och de skulle komma ett datum som hon var ledig. De skulle komma mellan kl. 8 och 16. Hon gick upp kl. 7 för att inte missa paketet trots att det var hennes lediga dag. Men hon fick inte paketet förra veckan i onsdags. Idag loggade hon in och såg att Posten hade kommit ca kl. 8 och konstaterat att dörren var låst och skickat tillbaka paketet.

Varför vill sådana företag skicka sin paket med hemleverans när de inte kan leverera till flerfamiljshus?

Men både mamma och jag bryr oss inte om att presenten uteblev. Man får betala för frakten om man vill ha presenten åter så det tänker mamma tacka nej till. Men det är en lite småirriterande sak som vi förhoppningsvis har glömt imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar