söndag 26 augusti 2012

Tar tillbaka det om trötthet och svar

Så vid kl. 15 började jag bli jättetrött. Jag har inte gjort så mycket som är ansträngande idag. Gått till affären och handlat och sedan Femmis-fika. Det är progesteronet som håller på.

Varje gång jag känner att nu kommer något så vet jag att det inte är mens. Jag gav nog upp hoppet för ca en vecka sedan om att mensen skulle komma av sig självt. Det är bara flytningar som kommer i olika mängd.

Angående frågan om falskt positivt på ägglossningsstickan. Jag har läst om att man kan få det vid PCO. Hade min ordinarie gynekolog inte haft en två månader lång semester denna sommar så hade jag nog tagit en ägglossningsspruta vid åtminstone ett försök. Men nu är han tillbaka så det blir ägglossningsspruta vid nästa försök.

Tack för dina kommentarer och frågor anonym. Jag brukar försöka svara på frågor i det inlägget jag får dem men ibland känns det bättre att bara skriva ett nytt inlägg.

Jag tror inte jag är riktigt där än mentalt angående IVF. Det känns också jobbigare mentalt att veta att jag kanske måste spara i ett helt år för att göra en IVF. Det här året är snart slut och det känns som att jag inte har kommit någon vart. Att då veta att nästa försök kanske inte blir av förrän 2014 är inte roligt. Så inseminationer blir det nog ett tag till.

Jag har redan börjat planera nästa sommarsemester just för att jag måste veta hur mycket pengar jag har råd att lägga på sommarsemestern. Jag frågar nu min familj om vad de har tänkt nästa sommar. Vill någon åka med mig någonstans i tre eller fyra dagar i Sverige? De alla tycker att jag frågar för tidigt särskilt eftersom jag fortfarande är på semester. Men pengar växer inte på träd.

Femmis-fikat var trevligt även om det ösregnade idag. Vi var bara tre eftersom många kunde inte komma. Förhoppningsvis kommer fler nästa gång.


4 kommentarer:

  1. Jag tycker att du ska räkna hur mycket varje insemination kostar inklusive resa, uppehälle och andra kostnader och se hur många inseminationer som motsvarar kostnaden för en IVF. Jag tror inte att det är speciellt många - särskilt inte om du går på Stork som är den dyraste kliniken. Och fundera över varför du inte tycker att du är redo mentalt för IVF men redo för insemination. Vad är skillnaden? Egentligen? Bortsett från att du sannolikt ökar chanserna med IVF...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte uttömt alla möjligheter att insemination ska fungera. När jag känner att jag har gjort det får jag sluta med inseminationer.

      Radera
  2. Det är ett mentalt jättesteg att gå över till ivf, för mig var det riktigt jobbigt!! Ja fördelarna är många - man SER på ett annat sätt vad som händer. Men för mig kändes det som att erkänna att min kropp inte klarar vad "alla andra" gör... Det är ett steg som du kommer ta om och när du känner dig redo för det.

    Rent ekonomiskt känns det som ett större steg eftersom man gör ett större utlägg på en gång istf utpytsat. Men det är i slutändan samma pengar...

    Jag tycker att du ska ta ett snack med din gyn/klinik om de har nån rekommendation om antal försök som är rimligt innan man funderar på ett nästa steg.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker du ska göra som du känner är bäst, klart det är skillnad på insemination och IVF, på flera sätt. Jag är ledsen att det inte har funkat. Kram.

    SvaraRadera