måndag 10 mars 2014

Försöker få veta mer om surrogatmödraskap för ensamstående + annat

Jag har känt starkt för att ingen ska gå igenom det jag har gått igenom. Jag vill att alla ska kunna få barn oavsett sätt.

Jag läste på surrogatmödraskapsforumet hur svårt det är för singlar att använda den metoden om man använder både donerade ägg och spermier. Det är näst intill omöjligt. Det är pappersarbetet i Sverige som verkar vara det största hindret.

Skatteverket kräver att DNA-test görs på föräldrar och barn på rättsmedicinalverket i Linköping för par som skaffar barn via surrogatmödraskap. Finns det ingen genetisk släktskap så kan inte paret registreras som föräldrar. Det räcker med att en i paret är genetisk förälder för att bli registrerad som förälder. Den andra personen i paret måste sedan göra en adoption av barnet. Oftast går närståendeadoption.

Det känns som att man kanske blir anmäld för kidnappning i Sverige om man tar hit ett barn man inte har en genetisk koppling till.

Jag mailade Skatteverket förra veckan och frågade vad som gällde för en ensamstående som använder surrogatmödraskap med donerade ägg och spermier. Idag fick jag svar. Två meningar var svaret. Inte särskilt långa meningar heller. Det krävs adoption stod det i den första meningen. I den andra meningen stod det att för information om adoption får man vända sig till sin kommun.

Så nu har jag mailat min kommun.

Jag kommer aldrig få ihop 2 miljoner men jag är nyfiken på hur det fungerar.

Det enda jag kan göra nu för att hjälpa andra är att dela med mig av information, stödja Wabbie foundation och få andra att stödja Wabbie foundation.

Det var någon som undrade om det är helt säkert att jag inte kan få barn.

Pengarna är slut så förutom IVF nr 3 så blir det nog inget mer försökande. Jag hyser dock inga hopp till IVF nr 3.

Visst kan jag träffa en partner. Men med mina ägg och min livmoder så är det adoption eller surrogatmödraskap som gäller. Tiden går fort och allt färre barn adopteras. En adoptionsorganisation har upphört med sin verksamhet hörde jag på nyheterna för ett par veckor sedan. Detta pga allt färre adoptioner. Så jag tror inte att jag kommer att hinna adoptera heller.


2 kommentarer:

  1. Läst denna? http://www.dn.se/livsstil/ett-barn-blir-till/
    Önskar det fanns tydliga lagar kring när man kom hem, då skulle jag inte tveka..

    SvaraRadera
  2. En till http://www.dn.se/nyheter/sverige/nekades-barnbidrag-efter-surrogatfodsel/

    SvaraRadera