onsdag 12 mars 2014

Svar nummer två från en kommun

Oavsett om både ägget och spermien är donerat är förfarandet inte tillåtet i Sverige. Om inplaneringen av det befruktade ägget sker  i utlandet och barnet föds där, tänker jag mig att det landets lagstiftning som styr om kvinnan  är vårdnadshavare för barnet eller inte. Det gäller också frågan om landets lagar  tillåter adoption av barn eller inte.
 
Om en ensamstående kvinna som har sin hemvist i Sverige vill adoptera ett barn från utlandet vilket det är fråga om här, måste hon genomgå samma adoptionsprocess som alla andra som vill adoptera ett barn. För att nämnden ska lämna medgivande till adoption behöver kvinnan delta i utbildning som riktar sig till blivande adoptivföräldrar samt, genomgå en adoptions utredning varefter nämnden lämnar sitt medgivande eller inte. Tyngdpunkten läggs vid frågan om det är förenligt med barnets bästa att bli adopterad och om sökanden uppfyller de krav som ställs för att ta emot ett barn som sitt eget.  Utgångspunkten är att barnet har rätt till sin ursprung vilket innebär att barnet har rätt att få veta vem hens biologiska föräldrar är samt att hen är adopterad.
Jag föreslår att du vänder dig till de adoptionsorganisationer som finns i Sverige.

-------------------

Så det känns väldigt svårt att använda surrogatmödraskap som ensamstående.

Men det är skönt att ha fått svar och nu veta att detta sätt kan jag inte använda. Jag tror inte att jag skulle bli godkänd som adoptivförälder av kommunen.


 

1 kommentar:

  1. Fast om du tvekar över om du har råd med en 3:e IVF, verkar det konstigt att fokusera på surrogatmödraskap som du beräknar ska kosta över 2 miljoner.

    /Cecilia

    SvaraRadera