fredag 3 januari 2014

Att planera flytt är inte lätt

Jag försökte idag få tag i den ansvarige för ut- och inflytt av hyresgäster på mitt bostadsbolag. Men telefonen var upptagen varje gång jag ringde. Jag mailade honom sedan men han har inte svarat än.

Jag ska flytta hem till mina föräldrar ca 1,5 vecka innan 1 mars. Detta för att kunna flyttstäda och eftersom jag inte vet när jag kan flytta in.

Det är måndagen den 3 mars som jag får nycklarna.

Det hade varit bra om jag slapp hyra ett förråd men det ser mörkt ut på den fronten.

Så jag planerar att flytta hem den 22-23 februari. Anlita en firma för flyttstädning till den 26 februari.
Alla möbler ska alltså vara ute ur lägenheten senast den 25 februari. Men det är troligast bara på helgen den 22-23 som jag kan få hjälp att flytta mina möbler. Måndag den 3 mars tror jag inte att jag kan få så mycket flytthjälp. Så jag kanske måste bo hos mina föräldrar till den 8-9 mars.

När jag ringde bostadsbolaget idag på jakt efter att få kontakt med rätt person så sa personen att hon själv hade gjort ett trippelbyte när hon flyttade och hon behövde inte hyra ett förråd. Problemet är att jag inte får reda på vem det är som bor i lägenheten nu och kan då inte prata med dessa personer. Jag får heller inte reda på när de ska inspektera min lägenhet och godkänna flyttstädningen. Jag gissar att inspektionen blir nog den 28 februari.

Är det någon som har flyttat till en hyresrätt utan att ha pratat med den som bor där nu?

Jag måste ju hyra en skåpbil två gånger eftersom jag måste ha möblerna i ett förråd.

Det går ju inte att anlita en flyttfirma och be dem förvara möbler i 2 veckor.

Det ska bli så skönt när flytten är över.

4 kommentarer:

  1. Tänk på en sak, om du skulle ställa saker i den nya lägenhetens förråd och de gamla hyresgästerna tar dem med sig har du nog inte mycket att sätta emot. Så sa man iaf när jag flyttade (visserligen BR men principen borde vara samma)

    Lycka till med flytten!!
    JVJK

    SvaraRadera
  2. Jag fattar inte hur så många har klarat att flytta utan att behöva ha sina möbler på ett tredje ställe. Precis som du säger så kan man inte lägga saker i den nya lägenheten eller den nya lägenhetens förråd utan risk att bli av med möblerna. Detta om man lägger dit dessa innan tillträdesdagen.

    SvaraRadera
  3. Jag har flyttat från hyreslgh utan att hyra förråd. Det är nog rätt ovanligt att man hyr förråd om det inte är så att det skiljer på ut- och inflytt datum. Jag packade och städade samtidigt som jag bodde där. Kanske inte jättekul att bo bland packlådor och städredskap men enklare samt billigare än att hyra förråd. Verkar krångligt att göra som du. Kontroll av städningen kan väl inte göras förrän efter ditt utflyttdatum.

    SvaraRadera
  4. Kan du inte ta reda på själv vem som bor där nu, det borde ju synas på tex ratsit eller Eniro. Då kan du ju höra hur deras planer ser ut:-)

    SvaraRadera