torsdag 23 januari 2014

Kluven + När tycker ni att jag ska testa?

Kluven...
Om jag ska räkna dagarna på bloggen. Jag är märkt utav tidigare försök. Varför räkna och hoppas när man kan bli besviken. Jag vill inte bli besviken. Jag vill heller inte tänka negativa tankar. Alla säger att man bara ska tänka positiva tankar.

Så om jag ska tänka positiva tankar så ska jag skriva när och inte om. Även om ordet om är väldigt lockande.

när jag plussar så vill jag gå tillbaka i tiden och skriva om den och den dagen. Det går inte att gå tillbaka i tiden men om läsarna inte misstycker så kommer jag att skriva om dag 1 på bloggen och fortsätta. Skriver jag fler inlägg per dag så kommer jag så småningom komma ikapp.

Jag och min mamma är inte överens om hur mycket jag måste vila de kommande veckorna. Hon tycker att jag ska strunta i mitt fritidsintresse helt och bara vila direkt efter jobbet. Jag är utsedd till att göra vissa saker och vissa veckor blir det då 3-4 kvällar i veckan. Nästa vecka är en sådan vecka. Andra veckor blir det 2 kvällar i veckan. Har man tur bara en kväll i veckan. Idag var en sådan kväll men jag kom hem och vilade i soffan i 20 min innan jag gick iväg. Annars så brukar jag gå direkt från jobbet dit. Ikväll varade det bara 1,5h vilket är väldigt kort tid. 3-4 timmar är det vanliga.

Så hur jag ska lösa nästa vecka får jag se. Jag prioriterar hellre mitt fritidsintresse än jobbet. Så om min chef tror att jag är hemma och vilar så får hon tro det. Jag klarade att jobba 7 timmar idag och om jag gör det alla dagar nästa vecka så försvinner bara 5h av min flex. Veckan efter tänker jag på helgen innan. Kanske har jag tjuvtestat då. Kanske är flexen slut.

En annan som gjorde äggdonation den 15 januari plussade idag. Alltså bara en vecka efter insättning. Det hade aldrig slagit mig tidigare att jag kan faktiskt testa så tidigt. Jag har alltid tänkt om 2 veckor.

Men det är två st 5-dagars blastocyter som jag har fått insatta.

Jag förstår inte att embryona kan vara kvar i mig. Att åka taxi, åka flygplan, buss, tunnelbana...

Jag frågade på kliniken om jag fick kissa och de sa ja. Jag förstår inte att saker inte åker ut. Men jag skulle bli så glad om de stannade och var där i 9 månader.

Jag fick alltså ingen testdag. Jag hör ju om så många andra som får det att det känns så ovanligt.

Så när tycker ni att jag ska testa?


8 kommentarer:

  1. Du skall strunta i vad din mamma tycker, vad de övriga i ditt så kallade fritidsintresse tycker och vad dina bloggläsare tycker. Lyssna på din läkare och kliniken -- inga andra.

    Din fundering om du får kissa är ju underlig - vad har kissandet med befruktning och graviditet att göra? Livmodern är ett organ - urinblåsan ett annat. Du kan väl inte på allvar tro att gravida kvinnor slutar kissa?

    Boka en tid på närmaste MVC så snart som möjligt och dryfta dina frågor där - det förefaller som att du är tämligen okunnig vad gäller kroppsliga funktioner och du behöver professionellt stöd.

    SvaraRadera
  2. Oj där sa du det. Du behöver professionell hjälp och jag blir mörkrädd när jag läser hur du resonerar helt ärligt.

    SvaraRadera
  3. Men gud vad ni är tråkiga. Det är väl inte så himla konstigt att det känns som att embryona skulle åka ut om man kissade direkt efter även om de inte gör der, så klart hon inte tror att man slutar kissa. Undra vem som behöver professionellt stöd.... Låt henne vara om ni inte hoppas på att det ska gå bra. Tänk alla oönskade barn som föds, oroa er för dem istället tycker jag.

    SvaraRadera
  4. "Jag förstår inte att saker inte åker ut." Det säger väl mer om den som yttrar det, än den som kommenterar!

    SvaraRadera
  5. Fy skäms fega anonyma påhoppare som inte ens vågar stå för en åsikt med ett namn...

    Om Dina vill lyfta sina innersta farhågor eller funderingar kan ni gärna komma med nåt konstruktivt - men ge fan i påhoppen. Hur hjälper det?

    SvaraRadera
  6. Fy 17 vad elaka en del är! Självklart kan "dumma" frågor och tankar dyka upp (faktiskt även hos oss som är väl insatta i kroppsliga funktioner). Det kostar så oerhört mycket om man inte lyckas, både känslomässigt och ekonomiskt och i rädsla är man inte alltid helt logisk.
    Gå på din magkänsla, Dina! Det låter som du har en plan för att jobba lite mindre och ta det lite lugnt. Du fixar det (och bry dig inte om de osympatiska kommentarerna)

    SvaraRadera
  7. Har ni inget vettigt att komma med så är det bättre att hålla tyst och sluta läsa denna blogg. Bloggen är som en öppen dagbok och där ska man skriva allt som faller en in. Tankar är inte alltid rationella men det gör de inte mindre värda.

    SvaraRadera
  8. Hej hej!
    Jag tycker det är ganska vanliga tankar som Dina har. Vi alla förstår ju att man inte kissar ut embryona men jag vet många inkl. mig själv som funderat på det här med hur dom kan stanna kvar där inne och att det känns ännu märkligare i samband med toalettbesök.
    Visst kan man testa innan hcg-proven men hcg är ju ett slags test som är fullständigt säkert för att påvisa om man är gravid eller inte. Urintesten visar ju också hcg men kan vara lite osäkrare.
    Lycka till och gör det som känns bäst för dig. jag tänker som så att det kvittar om man är på jobbet, vilar eller på mitt fritudsintresset. Ha en bra helg!
    JC från västkusten.

    SvaraRadera