lördag 5 november 2011

Vad härnäst

Jag skrev det som svar i kommentaren men du kanske inte såg det Yevonde. Gynekologerna i Gamla stan stängde den 1 april i år. Så gynekologjakten fortsätter.

Jag har skrivit en fråga på Femmis om tips på bra gynekologer. Hoppas att jag får svar.

Mamma hoppas fortfarande på att plusset ska komma. Hon säger att vissa blöder ju trots att de är gravida och att det kan vara mitt myom som blöder. Just nu kan jag inte fatta att vissa kan blöda lika mycket som vanlig mens trots att de är gravida. Blöder de fast det är mindre än mens och då tror att det är mens? Jag vet ju inte hur mycket och hur länge de gravida som blöder faktiskt blöder.

Min syrra är snäll men är 8 år yngre och tack vare att jag har hjälpt mycket under hennes uppväxt har hon en positivare livssyn och tror att allt ordnar sig. Men med mig som skyddande barriär mellan föräldrarna och henne så får man en annorlunda uppväxt än vad jag hade.

Jag älskar min syrra men ibland även om det är sanningen hon säger så gör hennes kommentarer ont. Pratade nyss med henne. Hon sa att jag inte är så mottaglig för hennes idéer om att förbättra mitt liv och att mina vägval har lett till där jag är idag.

Mitt liv började nog för 5 år sedan när jag flyttade hemifrån när jag var 25. Hade precis fått ett jobb och lägenhet. Hade pojkvän sedan ett halvår och livet flöt på.
Några veckor sedan gjorde pojkvännen slut och jag fortsatte mitt liv. Jag höll på med internetdejting och det ledde inget vart. Satsade tiden på körkort och började med min fritidssysselsättning.

Min syster har många vänner och har fått många under sin studietid på högskolan. På det program jag gick på Stockholms universitet så var det inte lätt att få vänner. Jag ville ha men det blev inte så.

Jag har velat ha barn hela mitt liv.

Min syrra tror på att man kan styra sitt liv till största delen i alla fall. Vi pratade om mina vägval. Hon sa att jag har gjort några dåliga vägval i mitt liv och ibland inte gjort några val alls. Hade jag velat ha en pojkvän så hade han funnits i mitt liv just nu. Hon sa att hon inte ville såra mig men hon har en känsla av att min fertilitet var bäst mellan 20 och 25.

Det hon sa jag inte kunde styra var min dåliga fertilitet. Hon undrade om det inte var meningen att jag skulle vara singel för att vara sambo inte riktigt är min grej.
Men hon sa det sista i åtanke om att jag i flera år har sagt att insemination är mitt sista alternativ om jag inte hittar en man.

Ända sedan mensen kom har jag haft mindre ont i brösten. Ett litet hopp i mig tändes i onsdags när jag började få ont i brösten. Jag brukar aldrig få ont i brösten inför mens. Det är därför som jag skrev att jag hade hellre varit symptomfri ända fram till testdagen. Jag skulle ha tänkt mindre på det och inte beställt de (förb...ade) graviditetstesten. Man kanske inte ska svära i en blogg men jag vill nog skriva ett kortare ord på fem bostäver egentligen.

Jag tror inte att jag kommer att somna lika lätt inatt.

3 kommentarer:

  1. Jag blir lite arg på din syster när hon lägger en eventuell bristande fertilitet på dina val. För inte fan kan du påverka de val du gjorde när du var 20? Om du vid 55 års ålder får höra att du väntat för länge, ja då kanske. Men vid knappt trettio så är det där faktiskt ohövligt. Om jag uttrycker mig diplomatiskt.

    Något jag oxå får emellanåt och som oxå gör mig riktigt arg är när de säger att "du minsann valt att vara singel, för hade du VERKLIGEN velat så hade du minsann"... Det är ju då inte så jävla enkelt. Och visst hade jag kunnat löst någon att nuppa fram ett barn med, men om jag hade "nöjt mig" med ngn jag inte ville satsa helhjärtat på - hur hade det gått med den relationen ilängden?

    Sen - vännen, på ett försök kan du inte dra några stora växlar. Det tar ofta några försök innan man lyckas. Statisktiskt är det väl 3-4 för in åldersgrupp? Oavsett hur bra hormonproverna ser ut.

    SvaraRadera
  2. Jättetråkigt att höra att det inte har fungerat denna gången. Men du, statistiskt sett är det inte många som det funkar på första gången!!

    Jag kan hålla med din syster ang valen i livet men det låter lite väl svart och vitt...och lite väl kallt. :( Häng inte upp dig på det utan försök få tag på en bra gynekolog som kan hjälpa dig istället.

    Lycka till!!

    /Anna

    SvaraRadera
  3. Skit i sin syster, vad vet hon om livet. Verkar ha en pisstrist attityd som inte kan supporta dig utan måste trycka ner dig i skorna.

    Ledsen att det inte fungerade, men som Anna sa, statistiskt sett är det väääldigt ovanligt och inget konstigt alls. Hoppas du får tag i en bra gyn!

    SvaraRadera