söndag 3 mars 2013

Det var Femmis-träff idag

Det kändes ganska bra att gå dit. Mycket prat om inseminationer och IVF. När jag kom hem så bläddrade jag i broschyren och där stod det om att en av orsakerna att kvinnor väljer IVF är PCO. Det är det som jag har.

Det stod också tyvärr att muskelknutor (myom) i livmodern minskar chanserna att bli gravid vid IVF. Det är ju det jag också har.

På träffen så pratade vi om man ville att de skulle sätta in en eller två embryon. Jag har redan bestämt mig för två. Sedan om kliniken håller med är en annan fråga. Men andra ville bara sätta in en.

Jag vill ha så stora chanser som möjligt så jag vill ha två insatta.

Igår talade mamma om vilka dagar hon kan följa med på journalsamtalet. Hon kunde några dagar i mitten av maj.

Så nu måste jag bestämma mig hur jag ska göra. Just nu känns det bättre att strunta i en insemination i maj och göra ett journalsamtal istället.

En plan kan alltså bli journalsamtal i maj och en IVF i augusti under min semester. Men allt är ju förbehållet att jag får lån.

7 kommentarer:

  1. Att vara ensam med tvillingar ska inte underskattas. Jag tänkte också innan att "det skulle väl vara mysigt med två"... Jomen tjena. Idag är jag djuuuuuuupt tacksam över att det "bara" var en. Trotts att jag haft mamma som support så mycket. Jag har en i min singelmammagrupp som fick tvillingar och jag tror inte hon skulle satt in två om hon vetat det hon vet idag (även om hon såklart inte ångrar sina barn). Det har varit galet tufft för henne trots att hon har en pensionerad mamma som kunnat vara där massor och en syrra med stora barn i samma trapp. Tvillingar betyder inte dubbelt arbete utan snarare 150%. Sätter du in två embryon så vet säkert att du har folk som kan hjälpa dig de första, åtminstone, 3-4 månaderna varje dag.

    SvaraRadera
  2. Jag vill nog bara ha ett barn men det känns som att det är större chans att få ett barn om jag sätter in två.

    Men kanske första gången går det bra att sätta in en.

    SvaraRadera
  3. Du ska göra som du själv och kliniken känner är bäst förstås, men iaf jag hade nog underskattat hur mycket jobb ETT litet barn krävde =) Bara tanken på TVÅ, själv...

    SvaraRadera
  4. Jag läste desstuom ett svar från en gynekolog som skrev så här om att sätta in ett eller två ägg:
    Sätter man in ett befruktat ägg i livmodern är det i genomsnitt 25 procent som går till en fullgången graviditet och om man sätter in två ägg ökar chansen bara till 29 procent."

    SvaraRadera
  5. Jag trodde att det var en mycket högre chans när man satte in två embryon. Det kanske är bättre att sätta in ett första gången.

    SvaraRadera
  6. Svaret var mycket längre, du kan läsa hela här. Men det finns säkert mer info på nätet.

    (Det är förvisso från Hemmets Journal, hehe, men det ska vara en legitimerad gyn som svarar så...)
    http://www.hemmetsjournal.se/Experterna/gynekologen/Okar-inte-tva-agg-chansen-att-bli-gravid/

    Här finns tydligen en hel rapport om saken, från Socialstyrelsen, förvisso från 2002 men ändå... Gratis att ladda hem.
    http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2002/2002-103-3

    SvaraRadera
  7. Här tror jag den studie de refererar till finns

    http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1046/j.0004-8666.2003.00125.x/abstract;jsessionid=C994BFF23F8A1FE5681249E8B69AD4E9.d03t04?deniedAccessCustomisedMessage=&userIsAuthenticated=false

    Vill du ha hela artikeln har jag nog tillgång till den, säg till i så fall.

    SvaraRadera