måndag 11 mars 2013

Lär inte få detta jobb

Jag blev ställd när telefonen ringde och jag hade fått en intervju. Den som skulle intervjua mig ville boka en tid denna vecka och det är bra för att jag är inte här nästa vecka. Jag sa ja till en tid men fick ett par timmar senare ringa och boka om det till imorgon. Jag hade glömt bort ett möte på onsdagen.

Hon mailade mig två länkar till två olika tester. Den ena skulle få fram vilken personlighet jag är och tog ca 30 min. Den andra skulle mäta min intelligens och snabbtänk och man hade 75 minuter på sig att svara på frågor. Jag blev stressad när det var ca 30-40 min kvar och många frågor kvar. Så de 15 sista gissade jag på för jag hann inte räkna ut resultatet eller tänka ut vilken figur det ska vara i en viss ruta.

Jag kommer nog inte få det här jobbet med tanke på det dåliga resultatet jag gjorde. Men jag hade heller inte  förväntat mig att få jobbet innan testen.

Jag ska intevjuas av ett bemanningsföretag. I alla annonser som företaget har så står det att intervjuer sker löpande. Det måste betyda väl att de kanske intervjuar 30-40 personer för tjänsten.

Det roliga är att jag vet inte vilket jobb jag intervjuas för. Jag har sökt ett par jobb hos denna arbetsgivare den senaste månaden, att jag inte vet vilket av dem jag ska på intervju för. Jag gissar att det är för det jobb som kräver just min utbildning men jag vet inte. Jag glömde bort att fråga och när jag ringde upp för att boka om så ville jag inte skämma ut mig genom att fråga vilket jobb jag ska på intervju för.

Jag har aldrig varit förtjust i dessa tester som man ska göra inför intervjuer. Jag vet att det är för att sålla fram de bästa kandidaterna men jag känner att jag inte kommer att bli en av de bästa kandidaterna pga dessa tester.

Jag är nog inte en person som tänker så positivt men när man hela tiden måste kämpa så mycket för det mesta så har man inte så stora förhoppningar om att något ska gå bra och lätt. Det blir ju svårare då att tänka positivt om saker och ting.

Jag vet att man ska tänka positivt om intervjun men det är inte lätt. Jag försöker i alla fall tänka på att jag får öva upp mina intervjufärdigheter inför ett jobb som jag har större chans att få.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar