onsdag 27 mars 2013

Min andra resa till NY

Det som var bra var att jag kunde gå på NBA-basket och teaterföreställningen Breakfast at Tiffany's. Jag köpte även en del kläder som jag är nöjd med.

Men alla småsaker ihop gör att upplevelsen av New York är jobbig.

På sommaren är det jättehett i tunnelbanan. På vintern svinkallt. Det är väldigt få digitala skyltar och man hör inte vad de ropar ut i tunnelbanan. Ibland vet man inte vart tunnelbanan man tar åker utan hoppas att man hamnar rätt. På vissa stationer så är det separata nedgångar ute på gatan för norrgående och södergående vilket gör att det är lätt att gå fel. Nästan inga hissar på stationerna och dåliga trappor.

Väldigt dåligt vägar. De lagar vägarna med plankor/träskivor vilket gör att det låter väldigt mycket när bilar kör över dem.

Bodde på 16:e våningen men behövde ändå öronproppar för att få det lite tystare när man skulle sova. Det är konstant polisbilsljud, ambulansljud och brandbilsljud.

De utför vägarbeten mitt i natten. Som hörs väldigt högt.

Höga trottoarkanter och ojämna trottoarer. Ojämna pga de är väldigt slitna.

Sedan förra vistelsen så visste jag att det finns inget som heter mataffärer på Manhattan men jag kunde inte vara säker eftersom jag har inte varit på hela Manhattan och bor inte där. Igår satt min syster och jag på en bänk och njöt av en kort stunds solsken. Två turister frågade då en polisman var den närmsta supermarket finns. Dessa två turister hörde man att de inte var från USA. Polismannen skrattade och sa att det finns inga supermarkets på Manhattan.

Att ge dricks hela tiden och alltid ha småpengar på sig.

Detta leder till att man tycker synd om alla anställda för att man vet att de inte klarar sig på sin lön. I den förbeställda supershuttlen till flygplatsen för flyget hem så fanns det många klisterlappar i bilen om att dricksen inte ingår i den förbetalda resan. Man förstår varför människor i USA har 2-3 jobb.

Det fanns tonåringar på Times Square som stod med stora skyltar ca 1,5m x 1,5m om de vill ha pengar till knark.

Hemlösa överallt speciellt krigsveteraner. Hemlösa som går in i kaféerna för att tigga pengar.

Det finns fler småsaker som jag bara inte orkar skriva nu.

Så en 4-dagars resa till New York kan jag nog klara igen men bara om jag åker för att se en ishockeymatch eller annat sportarrangemang samt/eller en teater/musikalföreställning som är värd att se. Dock är allt detta under förutsättning att det finns en till person som vill åka dit och göra den saken. Men inte längre än 4 dagar. Jag skulle dock inte ta initiativ till resan själv.

Min syster tyckte inte heller att detta är en stad man åker tillbaka till om det inte är av någon speciell anledning.

Lyckan var gjord när man visste att man skulle åka hem. Det sista hindret var säkerhetskontrollen. Vad händer där. Jo, först en metalldetetektor som inte pep. Sedan den stora kroppsscanningsmaskinen. Jag klarade inte den stora kroppsscanningsmaskinen. Så där fick jag säga hejdå till min syster som hade innan mig klarart dessa scanningar. Jag sa till min syster att hon skulle åka hem utan mig och lämna kreditkortet till någon anställd så att jag kunde komma hem. Sedan förde de bort mig. De tyckte att jag hade en väldigt stor mage och att att kroppsscanningen visade att det var väldigt tjockt lager av annat material på min mage. Tänk då att efter metalldetektorn och efter kroppsscanningen kände de på mig precis som de gjorde med alla andra.

Syrran satt där med mina skor, jacka, väska, pass och sina egna grejer utan att veta vad som skedde. Jag fördes till ett rum där de var tvungna att vänta på ytterligare en kvinnlig säkerhetstjänsteman och denna behövde ha " two stripes on her sleeves to conduct a bodysearch". Den som vaktade mig hade bara one stripe.

Ni som läser bloggen vet inte hur jag ser ut men jag ser inte svensk ut. Så där satt jag och undrade vad jag nu hade gjort. Det är kallt i New York och hemma i Stockholm och jag hade därför mycket kläder på mig. Stödstrumpor, strumpor, leggins, kjol och en tröja. De sedvanliga frågorna om vart jag ska åka, vad gjorde jag i landet mm kom. De båda var väldigt snälla. Jag kände att jag var tvungen att förklara mitt ursprung även om de inte frågade det. Sedan kom den andra kvinnan och gjorde sin bodysearch. Jag slapp ta av mig kläderna men hon kände väldigt noga på min kropp.

Så kontentan är att man ska inte ha en så stor mage som ser onaturlig ut. Min mage har blivit större under veckan och jag tror att det är pga den dåliga maten i USA. Man ska även helst gå med så tunna kläder som möjligt genom de båda scanningarna.

Så när man väl satt i gaten så hörde man många svenskar som längtade hem. Det kändes som att vissa av småsakerna i New York blir för irriterande i längden för även andra personer än bara mig.

Efter säkerhetskontrollen på Newark flygplats finns inga butiker att handla i. Bara en kiosk med lite av varje och två likadana jättedåliga restauranger. Så ni som ska åka hem från den flygplatsen ska veta detta. Det var många besvikna resenärer jag hörde som pratade om detta jättedåliga utbud. Den flygplatsen har väl fler passagerare än Arlanda.

1 kommentar:

  1. Försöker påminna mig om det du skriver, men kan inte minnas NY på det viset. Minns att jag direkt kände att jag ville tillbaka o att jag vill åka dit med någon som också varit där innan så man inte behöver lägga ner tid på turist attraktioner. Vill dit o bara vara! Minns de höga byggnaderna, central park, frihetsgudinnans prakt, rolig shopping o livet på Time square på kvällarna. Det enda negativa jag kommer ihåg va att vi hade lite svårt att hitta bussen från flygplatsen till Manhattan. Synd att du inte blev nöjd med tanke på den vånda du hade innan om att lägga pengar på resan. Med vänlig hälsning, Åsa med Tuva

    SvaraRadera