fredag 23 mars 2012

Hur livet är nu

Det jobbiga är inte att äta piller tre gånger om dagen. Det jobbiga är att jag nu måste äta som om jag vore en diabetiker.

Jag har googlat på vad en diabetiker får äta men hittar inget bra. Jag har googlat på vad en person med PCO får äta men där hittar jag inget heller.

Den sjuksköterska som jobbade med läkaren sa till mig att de enda frukter jag får äta är äpple och päron. Hon sa att söta saker som banan, citrusfrukter och vindruvor får jag inte äta samt det kända godis och fikabröd. Det jag ska äta är protein, kött, fisk och mycket grönsaker.

Godis äter jag sällan mest när jag blir bjuden. Samma sak med kakor och fikabröd. Om några veckor fyller brorsan år. Då blir det att äta ett äpple när de andra äter tårta.

Jag har aldrig varit intresserad av matlagning. Därför gör detta väldigt svårt för mig att veta vad jag får handla och vilka maträtter jag kan laga.

Ikväll åt jag sallad med fetaost. Men jag vet inte om fetaost är godkänt.

De sa också att jag borde promenera mera och inte träna styrketräning. Men jag är inte frisk än och då vågar jag inte anstränga mig mer än nödvändigt så promenader blir senare.

3 kommentarer:

  1. Jag har goda erfarenheter av Metformin. Fick utskrivet i mars, blev gravid i april och juni, tyvärr i missfall.
    Nu är bebisverkstaden är stängd kan jag ändå sakna Metforminet, jag mådde så mycket bättre när insulinet var stabilt. Och det söta suget försvann per automatik.

    Jag tror inte på att göra det så dramatiskt - ta förändringarna med ro och ta en ny vana i taget.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Googla GI-dieter och recept på GI-mat så får du mat som passar en diabetiker.

    SvaraRadera
  3. Ett tips till: Kolla in Hjärnkollböckerna av Martin Ingvar och Gunilla Eldh! Det är inga rena kokböcker. Men jag fick fler aha-upplevelser och mycket inspiration till riktigt, riktigt god mat som gör att blodsockret håller sig på en jämn och bra nivå. Lycka till!!!

    SvaraRadera