torsdag 5 april 2012

Handlat mat

Jag har aldrig gillat laga mat. Att handla mat har jag heller inte tyckt varit värst kul för jag vet aldrig vad man kan laga om man köper en viss sak. Jag vill att matlagningen ska gå snabbt och orsaka så lite disk som möjligt.

Jag vet att när jag får barn så blir det att laga mat varje dag och ordentlig mat. Där är jag inte än tyvärr eftersom ett barn finns inte än.

Det blir därför så att jag köper ofta samma saker när jag storhandlar.

Men nu måste jag komma på nya saker att handla för en del saker på den gamla listan får jag inte äta längre. En eller två gånger i månaden unnade jag mig potatisbullar och lingonsylt. Det går inte längre.

Det var mycket nyttig mat på min vanliga lista. Lax, fullkornsris, frysta grönsaker, nyttig färdigpyttipanna mm. Över 90 % var nog godkänt ur hälsosynpunkt.

Men nu måste jag lära mig att hitta saker med så lite socker i som möjligt. Det är inte det lättaste. Att hitta saker med mindre fett i är lättare, det är ju ett försäljningsargument men mindre socker är inte det. Jag är inte så himla bra på att tyda innehållsförteckningar. Jag vet att ju längre ner på listan ordet socker är desto mindre det finns av det. Men sedan ska jag gissa mig till om det är dåligt med mycket kolhydrater eller inte osv. På vissa förpackningar står det kolhydrater varav sockerarter...

En gång i månaden brukade jag unna mig lite glass med chokladsås. Det går inte längre.

Jag har en hel del mat i frysen och kylen som jag måste slänga nu. Det tar emot att slänga mat som jag har betalt en del för och som går att äta. Ingen i min familj är intresserad av maten.

Det var inte kul att gå handla idag. Jag blev mer och mer deprimerad ju längre tid jag gick i affären. Spara pengar måste jag ju göra nu för de två dagar jag var hemma sjuk kostar. Det gjorde rundan i affären ännu mer deprimerande.

Ända sedan jag började med tabletterna har min matlust blivit mindre och jag äter mindre. Jag åt inte mycket innan utan har faktiskt vägt ungefär samma i ett år.
Jag hoppas att det är tabletterna som gör det för läkaren sa att de skulle fixa min insulinnivå och ämnesomsättning. De sakerna skulle göra något med mitt matintag sa han men jag minns inte exakt vad han sa om det.

Jag är lite rädd att det är snarare min hjärna som tycker att pga tabletterna så ska jag äta mindre.

Men jag fann två saker som gladde mig idag i affären. Nu i helgen ska vi fira att min bror fyller år. Planen har ju varit att äta ett äpple när de andra äter tårta. Jag har talat om det för dem så att de förstår varför.
Men idag hittade jag sockerfri glass i affären. Det stod lågt GI och LCHF på den. Det var ett liten och dyr plastbytta men det kan jag äta. Så några skedar av den glassen blir det. För att vara nyttig måste jag slänga resten. Men jag tror familjen tycker att det känns mindre konstigt när vi sitter vid matbordet om jag också har något speciellt att äta.

Jag har ju slutat äta glass nu så nästa gång blir då också vid något firande av något slag.

Ikväll har jag ätit lite Yoggi Yoghurt Jordgubb. Jag var hungrigare för ett litet tag sedan men vi får se om jag tar en smörgås sen. Att skriva det här inlägget gjorde att matlusten och hungerkänslan försvann ännu mer även om jag tror kroppen är hungrig.
Jag vet att det är mycket socker i den sortens yoghurt men jag tänkte att när jag köpte den ikväll att hellre få i mig någon mat än inget.

Jag kan ju inte köpa färdigrätter allt för ofta och igår åt jag en Finduspaj tillsammans med färsk gurka och paprika.

Men det är inte roligt att äta smörgåsar eller flingor varje kväll. Vid lunch har jag mina matlådor med mat jag har lagat. Det är till dessa matlådor jag handlar mestadels. Men kvällsmaten är nu mycket svårare.

Mjukt bröd har jag slutat med och äter bara knäckebröd. Vågar inget annat längre.

Den andra saken som gladde mig var att det var halva reapriset på böcker i affären. Jag köpte då en bok från Bonnier om graviditet för 65 kr.

Det blev ett långt inlägg men jag ville få ur mig detta. Jag kanske raderar inlägget en dag om jag skäms för mycket över att ha erkänt detta för er.

5 kommentarer:

  1. Varför skulle du skämmas? Skriv vad du vill :)

    Min systers barn har diabetes och de äter i princip allt som vi andra gör, men kanske inte i samma mängd eller lika ofta...

    Jag är ingen dietist, så ag kan inte råda du hur du "bör göra". Men jag kan berätta vad jag själv gör när jag vill laga mat som är kolhydratfattig; t ex steka kyckling/fisk och äta tillsammans med grönsaker typ broccoli, brysselkål osv. Det behövs ingen pasta eller så. Möjligen gör jag lite bulgur. Kan inte bli mkt enklare och väldigt gott. Jag brukar ta en klick creme fraiche som sås. Bara en halv matsked så det blir nåt kallt till. Alternativt vanlig naturell keso - funkar oxå som "sås".

    Jag har nyligen lärt mig att göra linsgryta, superenkelt _skitbilligt_ och bra mat. Massa goa proteiner, inte så mkt kolhydrater. Jag kan gärna ge dig recept om du vill :)

    En annan sak som är jätteenkel att göra är att steka omelett.

    Glass med chokladsås borde du väl kunna ta? framförallt när du hittat den sockerfria, men kanske nöja dig med en matsked och lapa i dig den som en katt med godis :D

    Däremot macka eller flingor som kvällsmat är kanske inte världsbäst, ge inte upp! Försök hitta några bra och lätta maträtter som kan göra i ordning och frysa in :) Du fixar det här!

    Tycker du ska prata med doktorn och få lite guidning om vad han anser är bra mat för dig...

    SvaraRadera
  2. Jag skulle vilja ha lite hjälp av en dietist men patienter som mig har nog ingen rätt till det. Jag har fått känslan av läkaren att få hjälp med vad jag får och inte får äta är inte han bra få eller har tid med. Jag frågade när jag var där och han sa att jag skulle ta dessa tabletter men nästa patient stod och väntade. Det var hans sjuksköterska som frågade lite vad jag brukar äta och hon sa att av frukter endast äpple och päron får intas. Sedan hade hon också bråttom.

    Jag skulle gärna vilja få ditt recept.

    SvaraRadera
  3. OK, jag drar mitt tips igen. Vet inte om det försvann i kommentarsflödet tidigare... Det finns två böcker om mat som ger en bra blodsocker. Det är få regelrätta recept, men jag har fått MASSOR med inspiration. Maten de föreslår är dessutom riktigt, riktigt, riktigt GOD :-D Hjärnkoll-böckerna av Martin Ingvar och Gunilla Eldh. Du behöver förstås inte kolla upp böckerna. Men det är ett tips i all välmening.

    SvaraRadera
  4. Jag köpte Hjärnkoll på vikten. Hoppas att den kan ge mig vägledning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dina, jag hoppas det också! Jag fick en del aha-upplevelser när jag läste den boken. Och 9-timmarskycklingen, lammfärsbollarna och makrillsmörgåsarna ur den andra boken är to die for. Mmmm! Lycka till nu!!!

      Radera