söndag 6 april 2014

Rätt väg för mig

Jag förlorade en läsare idag. Det är synd. Den kommentar den personen skrev om varför den lämnade är bra att läsa.

Vissa tror på ödet och tror att det de gör påverkar andra eller det de inte gör påverkar andra.

För mig har den känslan byggts upp över åren genom erfarenhet. Att när jag inte är där och påverkar något så går det bra för andra.

Jag fick också en kommentar igår om att jag inte är den enda som har känslan av att när jag stänger av tv:n eller byter kanal så går det bra för den jag hejar på.

Men att leva ett negativt liv är inte bra. Det vet jag. Jag måste få in mer positivitet i mitt liv. Men det andra gör eller saker som händer dem påverkar mitt liv. Jag måste hantera det. Jag bor inte på en öde ö där det jag gör inte påverkar någon annan och det andra gör inte påverkar mitt.

Jag har nu påverkat en människa på ett negativt sätt eftersom denne kände sig tvungen att sluta läsa min blogg. Jag har skapat en negativ känsla hos denne.

Jag har läst några bloggar där de har skrivit att de har tagit paus från bloggläsandet för det blir för mycket ältande och negativitet. Jag har insett att jag är en av de bloggar som bidrar till negativiteten.

Förr i tiden skrev man allt i en dagbok som ingen läste. Nu bloggar man och får läsare.

Jag bloggar för att få ur mig allt. Jag är dålig på att beskriva varför jag bloggar. Eftersom jag är anonym kan jag inte beskriva helheten även om jag vill. Men jag försöker förklara så gott jag kan.

Jag vet att det är dåligt att hålla allt inom sig och jag tyckte att när jag startade bloggen så var det ett bra sätt att få ut mina tankar. Får jag ut dem så kan jag må bättre.

Men blir ni irriterade eller mår dåligt pga min blogg så är jag hemskt ledsen. Jag vill att ni ska må bra. Ni väljer själva om ni vill fortsätta läsa.


1 kommentar:

  1. Om en läsare av din blogg påverkas negativt av det du skriver och därmed slutar läsa, är väl en sak - och det låter rimligt, dessutom. Men om du och 10 000 andra människor går på en landskamp i fotboll på Friends arena och du och 9 000 andra håller på Sverige, då kan du väl rimligen inte tro att just du har inverkan på resultatet? Det är att tillskriva sig själv en fullständigt orimlig betydelse. Det är stolligt, ja, rentav korkat. Det handlar inte om att du är hård mot dig själv - det handlar om att du tror att allt som händer i din omgivning har dig i centrum, och jag kan garantera att det inte är så. Du kanske har viss påverkan på vad som händer i din familj och i ditt jobb, men någonstans där går gränsen både för dig och för andra människor. Tror du dig verkligen om att ha makt över andra kvinnors förmåga att bli gravida? Över ett fotbollslags förmåga att vinna?

    Om du svarar ja på detta, förlorar du en läsare till, nämligen mig.

    SvaraRadera