lördag 5 april 2014

Vet ni vad

Jag är kanske inte en typiskt bloggare. Jag skriver mest negativa tankar här. De negativa tankar jag har. Men alla mina dagar konsumeras inte bara av negativa tankar.

Förlåt för att mina känslor och beskrivningar av mina tankar upprör några av er. Jag vill dock påminna om att det är frivilligt att läsa min blogg.

Jag träffade två vänner idag och vi spenderade några timmar tillsammans. Vi hade jättekul och det är sådana stunder jag försöker prioritera i mitt liv. De var så glada över min inbjudan till inflyttningsminglet. Jag blev glad över att höra det. Vi pratade mycket om allt bra och dåligt i våra liv. Det är skönt att kunna vara så ärlig.

Jag berättade om det jag skrev i förra inlägget. Om alla plus som kom efter jag slutade engagera mig i Femmis Stockholm och min jämförelse med sport på tv.

En av dem sa att man kan jämföra det med att man försöker öppna en vattenflaska eller burk. Man har försökt så länge och till slut ger man den till någon annan. Då öppnar den personen flaskan på en gång. Det som egentligen har hänt är att man har hållit på så mycket med flaskan att när man gav iväg den så hade den blivit lättöppnad. Hennes slutsats var att all min kunskap och hjälp jag har givit till alla dem har på något sätt hjälpt dem att bli gravida. Jag har gjort nytta. Jag är lite avundsjuk och glad för deras skull samtidigt men det är normalt att känna så alltså.

Jag fick många tack när jag slutade som ansvarig för Femmis Stockholm.

Jag mådde mycket bättre när hon sa liknelsen eftersom jag hade innan dess läst kommentaren jag fick. Jag nämnde inte den kommentar jag hade fått till dem. Så de var helt neutrala inför det jag sa till dem.

Slutsatsen är att det inte är bara jag som kan känna att allt går bra om man slutar göra något eller någon annan gör en sak istället för mig.

Men jag kände mig som en mycket bättre människa idag efter att ha träffat mina vänner.

Jag tror att ni också vill att jag ska må bra oavsett om jag förblir barnlös.

Jag önskar att ni alla får leva lyckliga liv. Det är en av sakerna som gjort att jag vill hjälpa andra så mycket.

Men nu har jag verkligen förstått att jag måste må bra för att kunna hjälpa andra. Jag är glad över att jag går till en kurator och att jag har mina vänner och familj.

Kram till er alla


4 kommentarer:

  1. Kram tillbaks på dig!! :) Klart att du ska må bra i livet, med eller utan barn!!

    SvaraRadera
  2. Ja, självklart ska du må bra. Barnlösheten är en del av ditt liv, men "bara" en del och jag hoppas att den inte kommer vara för alltid. Du är en underbar människa trots dina negativa tankar, glöm aldrig det. Just nu genomgår du en sorgeprocess och då är det självklart att du är negativ.
    Tack för dina ord om att du visar din negativa sida på bloggen. Det är lätt att tro att man känner en bloggare och lätt att glömma att vi bara ser/läser det bloggaren visar. Och jag skrattade lite när jag läste om sporten för så tycker jag det är för mig oxå.

    SvaraRadera
  3. Jag antar att det var min kommentar du tog illa vid dig av. Jag ber om ursäkt. Jag ville bara väl. Förlåt. Det jag reagerar på är inte att du skriver om jobbiga, negativa saker - det är att du tycks tro att allt dåligt som händer är ditt fel! Du är för hård mot dig själv och du är värd bättre än så. Du tar på dig skulden för allt. Varför? Får det dig att må bättre? Varför drog du slutsatsen att folk blev gravida för att du lämnade? Tror du inte att de blivit det ändå?

    Som du säger är det frivilligt att läsa din blogg. Jag har gjort det länge, men det räcker nog nu. Jag kommenterade i hopp om att bidra till att peppa, men vill du bara att man ska hålla med om att allt är ditt fel, då är detta inte bloggen för mig. Jag har tyckt att det varit jätteintressant att följa din kamp och jag har hållit tummarna och på avstånd delat din sorg. Jag orkar dock inte se dig fortsätta se dig själv som orsaken till allt ont, så nu önskar jag dig all lycka i framtiden och lämnar dig ifred.

    SvaraRadera
  4. Den liknelsen med flaskan var bra. Kan tyvärr känna igen mig i dina tankar och tro att man är i centrum för både positivt och negativt.Tror inte att vi är ensamma om det utan att många tror det ibland. Det gäller att kämpa med lite djupare känslor. Bloggar ska innehålla sanningen så ibland kan det bli lite besvärligt att läsa din bligg eftersom du skriver att du tagit beslut men vi får inget veta. Bliggen blir då lite svår att läsa och kanske därför man kan reta sig eftersom vi bara får veta vissa delar av dona tankar. Slutligen så är det superduper jobbigt att vara ofrivilligt barnlös och det kan ingen som inte är/varit förstå. Det påverkar ALLT tyvärr.

    SvaraRadera