måndag 9 januari 2012

Tillbaka till vardagen och mer funderingar

Ja, nu är jag åter på jobbet. Jag jobbade visserligen tre dagar förra veckan och fyra veckan innan så semesterledig har jag inte varit.

Dessa fyra dagar gick så fort. Jag vill vara ledig mer.

Idag tog jag en promenad på 10 min. Inte mycket men en start. Det var kallt så jag gick inte längre. Hade planerat för 20 minuter men 10 får duga. När det är varmt så kan jag gå promenader på mellan 30 och 60 min utan problem.

Jag följer en tråd på Familjeliv där ensamstående som vill inseminera sig. En där går till dr Grönlund i Helsingör. Läkaren där hade sagt att om man får positivt på ägglossningstestet på kvällen så anses det som att det blev positivt dagen efter. Det hade jag inte hört förut.

Jag fick ju positivt ca halv sex på tisdagskvällen och inseminerade mig torsdag kl. 14. Jag har liksom trott att jag inseminerade mig för sent men nu känns det lite som att det bara inte gick.

Den som nu är hos dr Grönlund skrev idag att ultraljud gjordes idag och ägget hade inte släppt. Hon fick positivt på testet på lördag kväll vid ca kl. 19.

Det får mig att börja fundera ännu mera. Jag har ju en lång cykel. En lång follikelfas och kort lutealfas. Jag undrar om en lång follikelfas innebär att det tar mycket längre tid för ägget att släppa. Är det någon som vet?

Jag har ingen lust att betala ordinarie pris (detta försök) för ett ultraljud hos en läkare istället för det landstingsfinansierade priset. Det finns läkare i Stockholm som tar en tusenlapp (tror jag) för ultraljud. Jag behöver pengarna till annat.
Men jag kanske ska prova att ringa Mamamia och se om det finns en ledig tid. Men jag får se hur jag känner mig när mensen startar.

Det är synd att Stork inte gör ultraljud innan.

3 kommentarer:

  1. Jag tycker ärligt talat att det där låter jättekonstigt! Nu verkar ju åsikterna gå isär även hos expertisen, men den info jag har fått är insemination inom ett dygn från omslag. Vet du att omslaget var halv sex? När testade du sist innan? För omslaget kan ju ha skett klockan två - och då var du nere två dygn efter.

    Visst är det så att äggen tar olika lång tid på sig att släppa hos olika kvinnor men jag tror inte längden på follikelfasen spelar in. Men du kan ju kolla - fortsätt testa tills du inte har utslag längre. På Gaia fick jag höra att det slutar ge utslag ca 2 h efter det släppt...

    SvaraRadera
  2. Jag är rätt säker på att mitt ägg släppte vid 19-20 kvällen efter omslag (positivt ÄL-test vid 21-tiden kvällen innan). Detta var alltså när jag blev gravid. Men det är säkert olika för alla. För mig funkar det i vilket fall väldigt bra att inseminera dagen efter kvällsomslag (blev ju gravid med utomkveds på det sättet också).

    Jag har väl inställningen att betalar jag nästan 7000:- per försök är det värt att betala 700:- för ett privat ultraljud innan. Det gjorde jag sista gången. Kändes väldigt bra att veta att ÄL var på g och ganska exakt när den skulle ske.

    SvaraRadera
  3. Nu minns jag inte om jag testade på lunchen men jag testade på morgonen i alla fall och det var negativt.

    Den här gången ska jag testa med Clearblue minst 3 gånger per dag mellan dag 20 och 25. Det har jag inte gjort förut.

    Jag ska räkna på när jag är beräknad att få ägglossning och fundera vidare om jag ska göra ett ultraljud innan. Det jag undrar över är att med hur kort varsel kan man ringa och boka ett ultraljud.

    SvaraRadera