tisdag 2 juli 2013

Nu får man börja betala fullt pris för läkarvård i Stockholms län

Stockholms läns landsting har tagit ett beslut om vem som kan få landstingsfinansierad vård.

Beslutet gäller från den 1 september. Alla som går till en läkare eller annan vårdpersonal i Sverige som led i en utländsk behandling får inte detta besök subventionerat. Det innebär att vi måste själva betala den fulla kostnaden för våra sjukvårdsbesök. Det är ju fri prissättning hos klinikerna och mottagningarna så det kommer att kosta minst 1 000 kr att gå på besök. När man gör IVF så kan man göra flera ultraljud per månad så det kan bli extra kostsamt.

När man väl bli gravid så då har man ju rätt till subventionerad vård igen.

Det är jättesynd att denna extra kostnad har uppkommit. Klinikerna kan förlora sitt landstingsavtal om de inte följer landstingets beslut.

Vi får dock fortfarande alla mediciner på högkostnadsskyddet eftersom det är ett statligt beslut.

Men jag tycker nu att fler gynekologer borde hjälpa oss nu efter detta beslut. Jag har svårt att se att läkare kan förlora sin legitimation bara för att de gör ultraljud på patienter eller skriver ut mediciner.

Samtidigt vet jag inte hur landstinget kommer att kontrollera att klinikerna gör rätt. 

-------------------

Två fina tavlor som fanns på hotellet jag bodde på.



2 kommentarer:

  1. Jag trodde redan så var fallet? Jag betalade fullt pris för mina ultraljud hos min gyn. Fast inte 1000:-. Jag tror jag betalade 800:-

    SvaraRadera
  2. Det finns läkare som har varit snälla och låtit oss betala enligt landstingstaxa och få frikort.

    SvaraRadera