fredag 13 december 2013

Flytta

Jag ska kanske flytta den 1 mars till en trea. Jag är nummer 3 i kön. De första två dök inte upp på visningen och har inte hört av sig till hyresvärden. Det är en trea hos den hyresvärd som jag nu hyr av.

Men min nuvarande lägenhet måste besiktigas och om skadorna är mer än 5 000 kr måste jag betala för det inom 10 dagar eller återställa inom 10 dagar från besiktningen annars får jag inte lägenheten. Jag får väl betala. Besiktningen blir nu på torsdag.

Det är väldigt svårt att få en större lägenhet i Stockholms län så jag ska vara glad att jag har chans på den.

Detta blir min första riktiga flytt. När jag flyttade in i min nuvarande lägenhet då flyttade jag hemifrån. Jag var nummer 2 i kön så jag trodde aldrig att jag skulle få den. Så när jag flyttade in så hade jag ingenting förutom kläder att ta med.

Jag köpte några dagar innan inflyttningen en gästsäng på Ikea. Att bo själv i en mörk lägenhet var inte lätt. Jag var ganska rädd. Jag la gästsängen i hallen och sov bredvid ytterdörren i flera dagar.

Ett par dagar senare så las ett gammalt köksbord i min lägenhet. Jag flyttade in den 1 november och utan bil var det inte lätt att flytta saker. Det var snö också. Men på en lite kärra drogs bordet till min lägenhet. Det är tur att mina föräldrar bor 10 min ifrån mig. Sedan fick jag två gamla stolar. I slutet av november köpte jag sängar på Ikea och en tv.

Soffa och fåtöljer fick jag i januari av min kompis föräldrar. De var begagnade men väldigt bra. Jag har dem kvar.

Allt eftersom fylldes lägenheten. Under våren så köptes en bokhylla och tv-bord. Allt eftersom fylldes lägenheten med saker till köket, handdukar osv.

Det är inte lätt att börja med 0 kr när man flyttar in i en lägenhet. Jag hade ett jobb vilket gjorde att jag kunde flytta hemifrån men man kan inte dra ifrån mina föräldrar en stor del av pengarna de behöver för att betala räkningarna på en gång. Jag fick göra det allt eftersom så att de hann anpassa sig. Jag fick ju veta att jag fick lägenheten ca 1 månad innan inflyttning.

Nu måste jag flyttstäda och skriva en lång lista på saker som måste göras. En flytt kostar också pengar.

Jag har alltså aldrig flyttat på riktigt.

4 kommentarer:

  1. Om du vill spara pengar, skall du väl inte bo ensam i en trea! Inte ens om du får barn behöver du en så stor lägenhet. Hur tänker du?

    SvaraRadera
  2. Jag tänker att den här chansen kanske jag aldrig får igen. Hade jag trott att det vore lätt att hitta en trea i framtiden så hade jag väntat.

    Men jag bor i Stockholm.

    SvaraRadera
  3. Oj då! Jag har flyttat minst 12 gånger så det känns inte så stort att flytta även om det är jobbigt.

    SvaraRadera
  4. Tänker oxå att en tvåa väl räcker fint även om d kommer ett barn?

    Bor oxå i sthlmsområdet, och har nu en rätt bra köplats i min förort. Ser den som nåt värdefullt som inte ska användas på första bästa lgnht som dyker upp. Den blir ju bara mer värd ju längre jag kan vänta m att använda den. Iaf i kösystemet här. Finns det nån annledning till att du inte väntar? Boendet är ju iaf för mig det ställe där jag kan spara mest pengar o försöker bo så billigt som möjligt. Bodde m min dotter i en etta ett bra tag när ekonomin var tight o d gick d med.

    SvaraRadera