fredag 20 december 2013

Jobbade idag och klart med en ny bostad

Så jag gick till läkaren idag. Berättade om min sjukperiod och han tyckte det var ok att jobba idag. Så efteråt gick jag till jobbet.

I väntrummet var en annan Femmismedlem som skulle ta prover. Vi kunde prata om våra resor. Har vi tur så kan vi båda åka på försök i mitten av januari. Hon är så snäll och det är alltid trevligt att prata med henne. Jag är glad att jag känner henne.

Idag på eftermiddagen fick jag ett mail från min hyresvärd. Nu är det officiellt att jag har fått en ny lägenhet. Det är så mycket som ska planeras. En på mitt jobb tog två veckors semester när hon flyttade. Jag vill ta så få dagar som möjligt men räknar med ca 2 veckors ledighet. En flyttdag har jag rätt till enligt mitt kollektivavtal så det är bra. Jag ska ta semester i januari också.

Jag jobbar ju alla mellandagar just pga äggdonationen. Men det vet ju ingen på jobbet förutom chefen. Jag ska ju vara typ den som täcker upp allt så många kom förbi mig idag. Jag säger till kollegorna att jag vill spara mina semesterdagar till någon resa i sommar.

Efter helgledigheterna får jag nog veta mer om datum. Jag kanske måste hyra ett förråd och mellanlagra mina möbler. Jag hoppas att det blir max en vecka. Det blir ju dyrt med förråd, anlita någon för flyttstädning, hyra skåpbil och allt annat som ska fixas.

Men det är skönt med en trea. Ett orosmoln mindre.

5 kommentarer:

  1. Jag tycker två veckors ledighet pga flytt låter supermycket!! När jag flyttade ordnade jag hjälp som körde alla sakerna under en dag. Resten fick jag pilla med själv på kvällar och helger. Visst drog det ut på tiden innan allt småfix var klart, men har man ansträngd ekonomi, vilket jag hade då, är det helt otänkbart att ta så mycket ledigt. Det borde absolut gå att flytta på ett mer effektivt sätt än att du ska behöva ta två veckor ledigt.

    SvaraRadera
  2. Jag har aldrig flyttat på riktigt förut. Jag tycker också att två veckor låter mycket men när andra säger att de måste vara lediga så mycket så måste jag ta det i beräkningen.

    Om jag bara behöver vara ledig i 4 dagar så är det jättebra.

    SvaraRadera
  3. Jag har flyttat rätt många gånger nu o flera gånger med väldigt kort varsel, jag har aldrig tagit semester utan fixat det på helgen o sen plockat upp när tid funnits. Packa ner har jag gjort lite innan, iaf sist när jag va höggravid. Tycker absolut att du kan räkna med färre dagar om det inte är så att du ska renovera ngt i lgh innan du flyttar.
    Kram Åsa med Tuva

    SvaraRadera
  4. Flyttdagen och en dag före och en dag efter räcker att vara ledig. Speciellt om du "bara" har en tvåa. Börja packa kan du ju göra en månad i förväg.

    SvaraRadera
  5. Packa ihop allt i förväg. Spara en resväska och en necessär (som om du skulle åka bort) med det allra nödvändigaste. Sov på madrass i lägenheten som du nu bor i eller hemma hos familj eller vänner. Hyr ett släp och flytta allt under en dag (om du tar lördag eller söndag så behöver du ju inte vara ledig alls). Börja med att göra iordning så att du kan sova och äta i nya lägenheten.

    Bortsett från att det verkar vara ekonomiskt vansinne att en person flyttar till en trea (det skulle inte ens bli trångt i en tvåa om du får barn, eftersom barnet säkerligen sover med dig de första åren) så förefaller det ännu stolligare att lägga två veckors ledighet på själva flytten! Det fixar man på en dag med lite planering.

    SvaraRadera