lördag 12 maj 2012

Att sätta ihop en Ikea-möbel

Jag har inget emot att sätta ihop en sådan möbel själv.

Men inte en enda gång sedan jag flyttade hemifrån har jag klarat av att sätta ihop en sådan själv. Idag känns det som ett enormt misslyckande. Jag kan inte ringa efter hjälp hela tiden. Senaste gången så fick syrran komma över dagen efter, för att hjälpa till att hålla upp de olika sidorna medan jag skruvade och spikade.

Jag vaknade tidigt idag. Så jag tänkte att jag ska sätta ihop denna hylla nu i morse. Det gick bra när jag började och jag uppskattade att det skulle ta högst en timme att sätta ihop den. Efter ungefär en halvtimme började problemen.

De små träpluggarna som man med handkraft ska få in i hålen gick inte så djupt ner som de skulle. Det innebar att de olika delarna inte kom emot varandra när man tryckte ner dem utan det uppstod en glipa på en halv centimeter. Medan jag försökte trycka så gick flera träpluggar sönder. Så nu måste jag åka till Ikea och köpa nya träpluggar.

Just nu är det jobbigaste att en av träpluggarna gick av i mitten. Den ena delen sitter alltså kvar i hålet och jag får inte ut den.

Det borde finnas en tjänst på Ikea att man köper en produkt, får den färdigmonterad och de fraktar sedan hem den färdigmonterad. Då har man åtminstone ett val. Då skulle jag ha sluppit att åka till Ikea igen.

I deras bruksanvisningar finns alltid en bild om att man kan ringa Ikea om man behöver hjälp vid monteringen. Så nu ska jag gå och leta upp om det finns ett sådant telefonnummer på deras hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar