lördag 5 maj 2012

De senaste dagarnas funderingar

Jag prenumererar på en bil hos Toyota och måste lämna tillbaka den nästa vår. Det jag vet är att jag vill inte köpa ut den.

Jag vill ha en större bil som får plats med barnvagn. Jag tror inte jag har råd att prenumerera på en större bil. Jag tror inte heller jag skulle ha råd att köpa ut den bilen heller.

Så begagnat är mitt alternativ men med barn försök så har jag inte råd att spara ihop 20 % i kontantinsats på en någorlunda hygglig bil för ca 100 000 kr på tio månader. Helst vill jag ha en hygglig bil för 150 000 kr men med
försäkringspremier och sparande för reparationer så fungerar det inte eftersom jag måste ta ett billån.

Jag är inte så bilberoende men det tar alltför lång tid att åka till min vän utan bil och jag vill kunna ge mitt barn det jag inte fick. Jag växte upp utan att mina föräldrar hade bil. Den frihet man har med bil främst på sommaren vill jag ha.

Om jag hade varit sambo så hade detta problem inte funnits. Min lön lär inte heller gå upp med minst fem tusen det kommande året. Att byta jobb är inte ett alternativ eftersom jag vet inte när jag blir gravid.

En annan sak som har dykt upp i min hjärna är oron över att inte ha någon resa inplanerad på semestern. Ett par dagar i Halland är inplanerade men de är uppbokade med aktiviteter så det känns inte som semester.
Tankarna har kommit eftersom det är maj nu och sommaren närmar sig.

Resan till Halland skulle inte ha skett om jag inte hade ägt en bil. Samma sak med de två föregående årens semestrar.


1 kommentar:

  1. Jag har hemmasemestrat de senaste åren och faktiskt - det är skönt att hänga utan måsten. Resorna innehåller alltid mycket, som din resa till Halland, och att vara hemma är mycket mer vila. Så jag gråter inte över det längre.

    Det finns en utmaning på min blogg.

    SvaraRadera