fredag 28 oktober 2011

Inseminationsresa nr 1

Jag vet inte riktigt var jag ska börja någonstans. När jag pratade med syrran igår så tyckte hon att bitarna om tågresan inte var så intressanta och det kanske inte ni heller vill höra. Men det var så mycket känslor med allt. Jag har åkt tåg en del i mitt liv och då har det alltid var denna tåglinje. Fast jag har gått av i Alvesta och bytt till en annan linje. Det var alltid sommar som denna resa företogs.

Pga dessa resor så älskar jag tåg. Många goda minnen har jag. Nu skapade jag ett nytt minne. Förhoppningsvis är det ett gott minne.

Allt flöt på igår. Visst var det en del tågförseningar på mellan 5 min och 30 min men ingenting som störde mig. Jag hade gott om tid.

Jag var bara förvånad hur väl allt flöt på. Jag var målmedveten och följde den plan jag hade. Ingenting gick fel i den planen. Jag är så förvånad över det. Oftast går någonting fel i något jag eller min familj planerar.

Jag gick upp kl. 4 och tog 05.00 tunnelbanan till stan. Kom till T-centralen ca 05.40och gick till centralstationen. Märkte att båda Pressbyrå-kioskerna öppnar kl 5 och att det var faktiskt en hel del människor i Centralen vid den tiden. Många som skulle till jobbet antagligen eller åka på äffärsresor.

Så ca 06.20 åkte tåget iväg. Jag hade förbeställt frukost som jag hämtade i bistron. Efter frukosten så sov jag en timme. Jag hade en lånad Ipad med mig för att underhålla mig. Men det blev väldigt lite surfande på den. Jag pratade i telefon med brorsan och mamma också. I alla fall så gick tågresan snabbt för plötsligt var den 10.45 och jag var framme.

Jag köpte mat på en av restuarangerna på Malmö Central. Det blev nudlar med kött. Det är billigt att äta i Malmö. Stor skillnad mot hemma. Sedan köptes 24 timmars biljett hos Skånetrafik och mot tåget gick jag. Den första förseningen för dagen stod Öresundståget för. 100 m från Kastrup stannade den mellan 5 och 10 minuter. Sedan fortsatte den som vanligt. Tunnelbanan vid Örestad kom 1 minut efter att jag kom men jag hann bara 1 station innan det tåget stannade också. Kallt var det och med öppna dörrar stod tunnelbanan där ca 10 minuter. Sedan startade tåget igen och vips var jag vid Storkklinik. Kom en timme innan min bokade tid. Nervös måste jag ha varit eftersom jag gick på toaletten två gånger under denna timme. Denna timme gick snabbt.

Ett par minuter efter 13.15 kom barnmorskan. Hon var jättesnäll och visade bilder och förklarade hur det gick till. Hon frågade om jag hade några frågor men jag sa nej. Jag hade förstått allt och sedan sa jag att jag hade Femmis som ett bra stöd. När jag nämnde Femmis så blev hon jätteglad och tyckte att det var så bra att jag var med där.

Inseminationen gick bra. Sedan låg jag där i en halvtimme och vilade. Barnmorskan satt på musik och när jag hörde Rolling in the deep så förstod jag att det var Adeles skiva som spelades. Sedan klädde jag på mig och gick. Mot Malmö Central. I Malmö ringde jag hem och pratade med mamma. Tåget hem avgick ca 20 minuter försenat och var 30 min försenat framme i Stockholm. Hemresan gick också snabbt tyckte jag.

Jag var hemma i lägenheten ca kl 22 och det var inte sent. Jag var jättetrött och jag är fortfarande jättetrött idag.

Just det. Medan jag väntade på tåget hem i Malmö så passade jag på att äta sushi. Jag frågade efter sushi som gravida kan äta. Jag vill inte riskera något även om det är för tidigt för att något ska kunna påverka ett eventuellt embryo. Men jag ville ta det säkra före det osäkra.

Så jag har en fråga. Ska man följa Livsmedelsverkets rekommendationer för gravida under dessa 2 veckor eller ska man äta som vanligt? Ni som har gjort detta förut kanske vet.

Min syrra frågade hur jag tänker angående framtiden. Jag sa bara att min framtid bestäms av resultatet om 2 veckor. Jag förstod då att jag inte riktigt fattat vad jag har gjort. Jag har försökt att bli gravid och hoppas att det lyckas. Blir resultatet negativt så blir det ingen ändring i mitt liv utan det forsätter som vanligt. Blir det positivt så förändras det för alltid.

3 kommentarer:

  1. Lika bra att följa rekommendationerna, men sushi får man äta som gravid. Bara inte den färska tonfisken. Annars är det fritt fram. Skönt att resan gick bra!

    SvaraRadera
  2. Du kan leva som vanligt fram tills du vet om det tagit eller inte. Ät det du äter, gå dina promenader och ladda på med lite extra vitamintillskott och folsyra. Det finns ingen anledning att äta som en gravid fram till testdagen. Lev ditt liv.

    SvaraRadera
  3. Jag levde PRECIS som vanligt - jag ändrade inte ett dugg vid min sista insemination. De andra gångerna gjorde jag dock det...jag förstår din känsla men försök verkligen att leva precis som innan!!

    Lycka till!!

    /Anna

    SvaraRadera