måndag 23 juli 2012

Om ca 3 veckor

Så nu måste jag planera försök nr 3.

Jag hade tänkt att åka nästa gång i september. Men i baktanken så tänker jag på vad andra i min Femmis-grupp har sagt. Det kan lyckas om man är stressfri och lugn. Jag är mer lugn när jag har semester. I september börjar det stressiga livet igen med jobb och fritidssysselsättning.

Nästa försök blir kanske det sista försöket för i år. Jag vet inte om jag har råd att bekosta ett fjärde försök redan i år.

Så nu måste jag tänka lite mer noga vad jag ska göra med mina pengar den kommande månaden. En av sakerna jag funderar på är om jag verkligen ska använda de två graviditetstesten jag köpte idag. Storkklinikens ska jag ändå använda på måndag. De två testen kommer kanske till bättre användning vid nästa försök.

Denna cykel fick jag positivt på dag 20. Men jag glömmer inte den kommentar jag fick från Jagvilljagkan om att när hon använde pergotime så fick hon positivt på stickan redan dag 9 vid ett försök och sedan flera dagar senare vid ett annat försök. Får jag positivt på dag 9 då åker jag redan nästa vecka. Nu tror jag inte att jag får positivt så tidigt men jag kan aldrig vara säker.

En annan sak som jag har undrat över i år är att jag har varje gång i år fått mindre mens och i färre dagar än vad jag hade innan mensen försvann i januari. Från ca 5 dagar till ca 3 dagar.

4 kommentarer:

  1. Nu säger ju alla alltid till mig "oj, har du omslag _redan_" så jag är ju tidig av mig generellt... och har heller inte din typ av cykel. Jag vet att det är lättare sagt än gjort, men försök att inte oroa dig!

    Jag vet inte om jag är representativ eller inte, men när jag testade med testlagrets stickor så brukade jag få ett "halvt" utslag på stickan när LH-stegringen började närma sig. Oftast gällde det två dar innan ÄL. Då kunde jag testa en gång om dan om jag ville fram tills dess det började bli nån form av utslag och då testade jag oftare.

    Har du pratat med din doktor om dosering av pergo? En av mina väninnor har PCO och hon regarear inte på singeldos pergotime utan hon måste på dubbel eller trippel. Alltså, jag är inte _alls_ insatt i hur det där funkar men det kan ju vara värt att fråga?

    krama om dig
    jagvilljagkan

    SvaraRadera
  2. Han är tillbaka den 20 augusti. Så jag har ju ingen att fråga direkt. Då ska han få många frågor.

    Så nu måste jag göra detta försök utan hjälp.

    SvaraRadera
  3. Jag får sena utslag av Pergotime, alltså ägglossningen blir försenad vilket jag tror är rätt vanligt. Men ingens kropp är någon annans kropp.

    När det gäller stress, stressa inte över den. Det går ju inte att stressa ned genom att försöka tänka att man inte ska - då stressar man i dubbel bemärkelse. Om vi inte pratar stress som i kroppspåverkande utbrändhet finns ingenting som tyder på att det skulle vara en avgörande faktor. Snarare är det helt enkelt så att varje försök renderar en viss chans beroende på ålder och man får helt enkelt försöka tänka att det är slump, för oftast är det just slump. Det är ändå mer sannolikt att vara normal än att vara som jag och infertil vid 30 års ålder. Och är man inte "normal" är det fortfarande mer sannolikt att kroppen bara behöver puttas på lite (pergotime, spruthormoner, ivf) än att man behöver någon annans ägg... Det är jobbigt när varje försök kostar, men ändå normalt. Att inte stressa över det är bara bra för det egna måendet, men spelar mindre roll för resultatet. Äggen vet inte så mycket om att du är orolig. Tacksamt nog.

    SvaraRadera
  4. I bakhuvudet så finns ju tankarna att jag kanske kommer att ha lika svårt som du.

    Tack för din kommentar FC.

    Jag ska försöka tänka positivt och att jag är normal men behöver lite hjälp.

    SvaraRadera