söndag 23 februari 2014

Lite svar

Jag tror inte att jag kommer att dö vid en tredje IVF men känslan är lite som att allt ovanligt när det gäller fertilitet händer mig.

Det är jobbigt att höra du är så unik när det gäller mina problem. Jag är så trött på de orden eller andra liknande ord.

Jag har inte hunnit kolla upp surrogatmödraskap men så klart lär jag få samma problem som hetero- och homosexuella par när de kommer tillbaka med sitt barn till Sverige. Men i USA är det inte ovanligt att ensamstående använder surrogatmödraskap.

3 kommentarer:

  1. Min poäng var att för par så blir det, med dagens lagstiftning, problem även fast det är den ena partens biologiska barn. Sen ordnar det sig, men det tar tid. Som ensamstående kan du ju inte bevisa att det är ditt biologiska barn (förstås) så vad händer då??

    Så klart funkar det i USA för ensamstående, eftersom att det är lagligt där till skillnad från Sverige! (lagligt i de flesta delstater).

    /Cecilia

    SvaraRadera
  2. Jag vet i och för sig inte hur det fungerar specifikt för ensamstående, men åtminstone när par använder surrogatmödrar i just USA så registreras barnet som deras och får ett amerikanskt pass. Det brukar medföra att det blir mindre strul för svenskar.

    Med reservation för att något kan ha ändrats sen sist jag kollade detta.

    SvaraRadera
  3. Om man använder en amerikansk surrogatmor så får man lägga till flera hundra tusen kronor jämfört med en indisk (som det skrivits om här i bloggen).

    /Cecilia

    SvaraRadera