tisdag 9 april 2013

Jag gick upp idag också

Jag grät inte igår men kände att det vattnades i ögonen lite.

Jag förstår banken men jag tänker också på hur jag har räknat på hur jag ska ha råd med det hela.

Jag vill inte hamna i lyxfällan. Jag vill inte ha så mycket skulder att mitt barn mår dåligt. Det har jag aldrig velat.

Problemet är att om jag visste för bara ett halvår sedan att det skulle bli IVF kanske jag skulle ha tagit vissa andra ekonomiska beslut. Sådana beslut som kanske skulle ge mig ett lån idag.

I stundens hetta så kan man skriva saker på sin blogg som kan tolkas hur som helst. Jag hade ingen lust att skriva hur mycket och detaljerat som helst om alla mina tankar igår.

Men jag väntar på bankens samtal och då får jag väl en motivering.

Jag blir väl tvungen att fundera om jag ska våga vänta ett år tills jag kan ta ett lån på beloppet jag vill ha eller bara låna till 1 IVF.

1 kommentar:

  1. Försök få ihop pengar till en hel trepack när du nu fått lån till en. Jag vet att det är svårt, men gör ett försök. Annars står och faller du så hårt med det enda försöket... Och det sätter ytterligare press på förväntan vid försöket. Inte för att det stör behandlingen, men för att det är skitjobbigt att leva med.

    Tyvärr är såna banksamtal skitjobbiga, gammelbankerna i större utsträckning än nybankerna. Jag har alltid känt mig helt stukad och usel, som om jag pratat med en myndighet. Och så är det inte. Jag har kass ekonomi, och ibland kassare än annars... Jag fattade de beslut som var bäst ifrån den horisont jag hade, jag såg inte och kunde inte se det jag såg då. Om jag varken gjort inseminationer eller IVF hade jag inte haft några skulder alls idag (embryodonation är ungefär lika kostsamt som insemination). Men jag var inte där. Och det får jag helt enkelt leva med. Tids nog är lånen klara (enligt plan 2014 och 2021 men när jag är klar med första lånet har jag tänkt använda det jag då slipper lägga på första lånet på att snabba upp farten på det andra så att jag kan vara klar 2017 med hela klabbet - då är lilla E bara 5 år så då har vi tid att flytta till ny lägenhet och ha det lite gott)

    SvaraRadera