måndag 8 april 2013

Troligtvis nekad lån hos min bank

Eftersom det nu är på gång så kände jag att det kanske är dags att ansöka om lån. På min banks internetbank kan man ansöka om preliminärt lånelöfte. Jag vill egentligen låna 120-150 000 kr men läste att man senare kan ansöka om höjning av lånet. Eftersom jag vill ha en så låg månadskostnad som möjligt så ansökte jag om 80 000 kr i lån när kl. var ca 18.

Två timmar senare vid kl. 20 så ringde banken och ställde frågor. Jag sa sanningen att pengarna skulle till provrörsbefruktning och att jag är själv. Hon sa då att de ska titta på det och återkomma imorgon. 10 minuter senare ringde hon igen. Hon sa att det är tveksamt till om jag får lån.

Det är bilen som spökar. Den kostar mig för mycket. Hade jag högre lön så hade det inte gjort något men nu gör det det.

Jag sa att jag behöver minst 60 000 kr och hon får ringa mig imorgon och tala om hur mycket jag högst kan få. Sedan får jag ta ställning utifrån det.

Det är nog bra att jag är ute i god tid. För det kommer att ta ett par dagar att mentalt orka hitta en ny långivare.

Det var medlemslån på min bank som jag ansökte om. Jag tog längsta återbetalningstiden som är 12 år.

Att chansa och bara låna till ett försök känns för riskabelt.

Skulle jag ha ljugit och sagt att pengarna skulle till något annat? Banken tänker ju på att barn kostar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar