torsdag 16 maj 2013

Dagen gick så fort igår

Det är många intryck och tankar.

Jag har läst era kommentarer och vet att det är viktigt med ett bra TSH-värde (sköldkörtel) och d-vitamin. Storkklinik sa att jag måste ha under 2,5 och jag hade 2,7 i TSH. Alltså väldigt nära. Mitt D-vitamin borde ha gått upp nu med medicinen och solen.

Så jag känner att jag inte kan vänta pga 0,2 i skillnad i värde på TSH.

Min mens förväntas komma nästa vecka och nu ska jag försöka få en av de två gynekologer jag har kontakt med att översätta receptet till svenska. Men gynekologer har hög lön och kan därför välja att jobba 2-4 dagar i veckan. Båda två är åter på tisdag.

Läkaren bestämde efter ultraljudet att jag ska göra det korta protokollet. Så det kan bli IVF i juni.

En annan stor sak som komplicerar det hela är jobbsökandet. Jag var på intervju idag och jag tycker det gick bra. Jag är 1 av 7 som de intervjuar. Jag vet inte hur jag ska göra om jag får jobbet. Minst 2 000 kr mer i lön blir det för mig konstaterade jag när han sa spannet som den nyanställde ska få sin lön inom.

Igår var första gången jag drabbades av en försening på mina Danmarksresor. Det var väl tur att det skedde på hemvägen och inte på väg dit. Men den som förolyckades och den personens familj har mina kondoleanser.


Receptet jag fick är följande:

Lutinus vaginaltabletter 100 mg. Det ska vara 21 st x 2. Jag ska ta 3 vagitorier per dag. Den får ej bytas ut står det.

Ovitrelle injektionsvätska penna 250 mikrogram/0,5 ml Merck A/S. Det ska vara 1 st.

Orgalutran injektionsväska upplösning 0,25mg/0,5ml MSD Danmark. Det ska vara 5 st x 1 står det så jag antar det är 5 st.

Gonal-F injektionsvätska penna 900 IE/1,5 ml. Det ska vara 1 st x 2 så det är nog 2 st. Det får inte bytas ut står det.

5 kommentarer:

  1. Hmm, förvisso ska man ha under 2,5 men min gyn tyckte absolut jag skulle ha närmare 1 för att chanserna skulle bli så höga som möjligt, samma tyckte min husläkare. Så jag ökade dosen trots att jag hade 2,4 tror jag. Tills jag fick närmare 1.

    SvaraRadera
  2. Lyssna på vemvet, tycker jag. Det finns olika uppfattningar om sköldkörtelvärden och fertilitet och en del nya rön. Och du tänker väl ta om d-vitaminprovet för att veta att det är OK? Förlåt alla pekpinnar, men när det är så mycket pengar och annat på spel så vill man väl att förutsättningarna ska vara bra?

    SvaraRadera
  3. Jag måste få remisser för dessa blodprov. Så jag vet inte när jag kan ordna det.

    Eftersom mensen kommer nästa vecka så kommer det inte att gå och ta ett beslut utifrån nya värden för TSH och D-vitamin. Därför vill jag köra på.

    Gör jag inte det i juni så måste jag vänta till augusti troligtvis.

    SvaraRadera
  4. OK. Personligen skulle jag aldrig göra en IVF om värdena inte var helt OK (och då ska man veta att gränsen för TSH är generös). Men det är ju ditt beslut och dina pengar :-)

    SvaraRadera
  5. Höj din dos av Levaxin. Du ska ner närmare 1 för att ha ett bra värde inför en graviditet. Och jo det tar lite tid innan ditt TSH har ändrat det men som många skriver ovan så är det en dyr behandling du ska igenom, är det inte bättre att ha riktigt bra förutsättningar? :)

    SvaraRadera