fredag 17 maj 2013

Ett himla svårt beslut att ta

Att skjuta upp en IVF.

Jag har försökt att googla och se vad sköldkörteln och D-vitaminet gör för fertiliteten. Vad påverkar de för något. Jag har inte hittat något svar utan det står bara på olika ställen att man ska ha de på rätt nivåer för fertilitetens skull.

Jag är nog inte så orolig för D-vitaminet. Jag tror att det har gått upp och är bättre idag. Det är väl TSH som är viktigare.

Hur många månader ska man vänta tills man får ett bra TSH-värde?

När jag började med levaxinet så sa han att efter 8 veckor så ska man testa igen för att se om man har rätt nivå på medicinen. Det är i månadsskiftet juni/juli. Är det för högt ska jag då vänta två måander till? Då kan det ju dröja 6 månader tills jag gör ett försök.

Med min PCO så kanske det är bra att göra ett testförsök. Är dosen för att få äggen att växa för låg så får jag ett högre försök nr 2. Förhoppningsvis är mitt TSH-värde bättre vid försök nr 2.

Samtidigt så skulle en IVF i juni passa in i mitt junischema. Man ska ju göra ultraljud stimulationsdag 3 och 8. Jag har gissat att dessa dagar krockar med min semester i slutet av juni och slutet av juli om jag skjuter upp IVF-försöket. Samtidigt är det svårare att få tag i gynekologer på sommaren.

Så det finns så mycket att ta hänsyn till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar