fredag 17 maj 2013

Det är inte kul med logiskt tänkande...Så många frågor

Jag har tänkt på era åsikter, erfarenhet och kunskap. Jag har pratat med familjen om vad ni har sagt, läkaren har sagt osv.

CFC sa inget om mina värden. Storkklinik tyckte att det vore bra om TSH-värdet är högst 2,5 men det lät som att man kan köra på ändå.

Men ni säger att det ska vara 1,0 och på internet står det att 1,0 ska vara det högsta.

Det är så jobbigt att vara logiskt. Tänker man på pengarna och chansen att bli gravid så vore det bra att vänta.

Men känslomässigt är det så svårt. Jag orkar inte vänta. Att vänta 6 månader till är jobbigt.

Varför vill klinikerna köra på om TSH-värdet har så stor betydelse? För pengarnas skull?

Sedan så är det så svårt att veta om jag får ett nytt jobb eller inte. Ska jag sluta söka jobb för att säkerställa att jag kan köra igång när jag vill?

Många säger att jag ska höja min dos Levaxin. Jag tar 75 mg nu. Hur ska jag veta hur mycket jag ska höja utan att ta nya prover och prata med en läkare. Det är väl olika för olika människor hur snabbt TSH-värdet sjunker.

4 kommentarer:

  1. Du ska INTE mixtra med levaxinet på egen hand!!

    Från 1177:
    "När ett läkemedel är utskrivet på recept är dosen anpassad efter den person som ska använda medicinen. Därför är det viktigt att följa de anvisningar om dosering som står på etiketten på läkemedelsförpackningen. Då får man bästa möjliga resultat av behandlingen och samtidigt minskar risken för biverkningar."

    Man ska aldrig mixtra med receptbelagda mediciner.

    http://www.1177.se/Halland/Fakta-och-rad/Lakemedel-A-O/Levaxin/

    SvaraRadera
  2. Det tar några veckor att få ner sitt TSH med högre dos av Levaxin. Att TSH bör vara 1 beror på att sköldkörteln gör dig mindre fertil! Det blir med andra ord svårare att bli gravid och större risk för missfall... Menar inte att skrämma dig men jag äter själv Levaxin och min dos är på 150 mg, har ett TSH på 94 senast. Att läkarna tycker att 2,5 är ett bra värde är skrämmande... men visst kan du bli gravid på 2,5 det är mest troligt bara svårare dock!

    SvaraRadera
  3. Vad som är ett OK TSH generellt och vad som är ett bra TSH när man vill bli gravid (och behålla graviditeten 9 månader) behöver ju inte vara samma sak. Förstår inte varför Stork tycker att det är OK för dig att köra på trots att ditt TSH inte ens är inom det rekommenderade intervallet som är väldigt generöst tilltaget. Jag tycker inte heller att du ska mixtra med dosen själv men jag tycker att du ska försöka prata med en bra läkare. Om jag fattat saken rätt var det inte alldeles enkelt för dig att finansiera denna IVF. Nu är jag brutalt uppriktig, men jag fattar inte att du ens tänker på att åka innan du kollat upp både TSH och d-vitaminnivåerna. Jag förstår att du är ivrig att åka, men har du verkligen råd med en testomgång när värdena inte är som det ska?

    SvaraRadera
  4. Allting handlar om sannolikheter. Det är fullt möjligt att bli gravid med TSH 2,5, men andelen som lyckas på lägre värden är något högre. Jag äter själv Levaxin och min läkare verkar mena att skillnaderna i sannolikhet är små runt gränsvärdena, men att man bör ta det säkra före det osäkra och därmed försöka få ner värdena.

    Om du inte skulle göra IVF i juni innebär väl inte det att du måste vänta i sex månader? När jag ställde in mitt Levaxin behövde jag inte vänta två månader mellan varje gång, men kanske en månad. Men jag gissar att det är olika för olika personer.

    Det bästa är väl helt enkelt att höra med en läkare om du bör justera din dos.

    SvaraRadera