onsdag 22 maj 2013

Nu tänker jag på hur jag ska få till ett ultraljud

På dag 3 i menscykeln ska jag börja med mediciner och göra ett ultraljud. Men jag vet inte när jag får mens och därmed när dag 3 infaller.

Det är jättesvårt att få tid hos en gynekolog. Att han var idag snäll och kunde klämma in mig i tio minuter var jättebra. Under denna tid hann jag betala, prata om TSH och D-vitamin och lämna över det danska semester. Tidigare gånger han har klämt in mig på tio minuter så hinner man bara med ett ultraljud och får veta om det finns äggblåsor eller slemhinnans tjocklek. Sedan får man gå.

Nu har jag en ordinarie tid bokad på tisdag hos denna läkare. Den bokade jag för över en månad sedan.

Kliniken i Danmark är inte öppet på söndagar. De sa att jag kan göra ultraljud där.

Men jag har bokat in många saker den kommande veckan. Jag har lovat att hålla på med min fritidssysselsättning på lördag, ska fika med en kompis på söndag, fritidssysselsättning på måndag, tisdag och torsdag. Bio inbokat på fredag nästa vecka.

Jag ville hålla mig sysselsatt när jag trodde att jag inte skulle få åka. Får jag mens på lördag så kanske jag kan ta ett nattåg och göra ultraljud på måndag morgon. Sedan ta ett flyg eller tåg hem så att jag är vid min fritidssysselsättning kl. 18 på måndag kväll.

Får jag mens i morgon så då måste jag åka till Danmark på lördag. Får jag mens på fredag så finns det ingen som kan göra ultraljud på söndag. Jag får då hoppas att dag 4 på måndag räcker.

Vet ni hur viktigt det är att göra ultraljud på dag 3? Tror ni att det skulle gå lika bra på dag 4 eller 5?

Så nu önskar jag att jag får mens på söndag. Det skulle minska mina bekymmer.

Om bara gynekologer i Stockholm skulle veta hur mycket pengar de skulle tjäna om de hade drop-in åtminstone en timme varje vardag.

Det finns tandläkare här i Stockholm som är öppna på helger. Det är kanske dags för att läkarmottagningar också har det.

2 kommentarer:

  1. Mama Mia har drop in på vardagarna o det är grstis, gör det där om det bara är ett ultraljud!

    SvaraRadera
  2. Nu vet jag ju inte vad din fritidssysselsättning går ut på, men om du vill ha barn borde väl det gå före fritidssysselsättningen? Tänk på dig själv! Åk och gör vad du behöver göra :-)

    SvaraRadera