onsdag 22 augusti 2012

Jobb

Jag har inget emot att jobba privat. Men jag har svårt att hitta jobb som jag kan söka med min utbildning och erfarenhet. Jag vill också vara säker att bara få jobba 8 timmar på den privata arbetsplatsen. Jag tror inte man kan ringa upp kontaktpersonerna i annonsen och fråga hur mycket övertid de jobbar eller om det är ok att arbeta 8:00- 16:30. Det är inte bara övertid utan hur mycket måste de jobba över som de använder till sin flex istället för att registrera det som övertid. Vad jag har hört så är det enklare att bara få jobba 8 timmar om man jobbar offentligt.

Det finns en del på mitt arbete som har arbetat privat men sedan kommit tillbaka till mitt arbete eftersom det går inte jobba privat om man vill kombinera det med familj.

Det jag skulle behöva är att någon säger till mig att med din utbildning och erfarenhet är det sådana här jobb du kan söka. Då vet jag vad jag ska inrikta mig på. Jag har inte råd med karriärrådgivning. Jag gick i våras på en föreläsning som mitt fack höll om karriärvägar. Det man fick ut från den föreläsningen var att med den utbildning som vi har är det jättesvårt att hitta ett nytt jobb eftersom så många personer har andra utbildningar inom samhällsvetenskap. Föreläsaren sa t.ex. att är man sjuksköterska så är det lätt att hitta ett nytt jobb för det finns inga andra med andra utbildningar som kan konkurrera. Är man då inte nöjd med en arbetsplats kan man som sjuksköterska byta jobb lätt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar