onsdag 29 augusti 2012

Planera

Jag gillar att vara ute i god tid med saker och ting. Men nu när man inte kan tala om för alla att man är gravid så är det svårt att planera. Jag vill trappa ner lite på min fritidssysselsättning men det är ju lite svårt när jag inte tänker berätta förrän i december. De tar ju tid för dem att hitta en ersättare så att tala om i december kan vara lite sent.

På mitt jobb tänker jag berätta i december också om det har gått att dölja magen så länge. Vi har löneförhandling i november och berättar jag innan jag har fått besked om vad min löneförhöjning blir så får jag bara 200 kr i löneförhöjning. Alla gravida och föräldralediga får bara mellan 200-400 kr i löneförhöjning på mitt jobb. Jag behöver alla pengar jag kan få.

Jag har inte råd att köpa en ny vagn så det blir en begagnad. Jag skulle vilja kolla runt på nätet, läsa andras tips och råd osv. Men jag är rädd att jag är ute för tidigt. Inköpet blir nog inte förrän februari men att köpa barnvagn är en stor grej. Det är väl andra grejer som jag vill köpa lite varje månad. Samtidigt så är det inte lätt att vara gravid på vintern och samtidigt springa runt och köpa saker hela tiden.

Jag får lite dåligt samvete över att jag redan nu planerar att i den månaden kan jag köpa det och i den månaden kan jag köpa det andra. Tänk om det händer något och sedan står jag där med alla saker. Men samtidigt så vet jag inte om jag kommer att må bra under graviditeten så jag vill helst köpa det mesta innan sista februari. Jag tänker mycket på FC som inte har mått bra de sista månaderna av graviditeten.

1 kommentar:

  1. Ditt jobb FÅR inte lönediskriminera utifrån kommande föräldraledighet. Fast visst, jag vet... men så tydligt kan de inte göra det. Men december är helt okej att meddela både arbetsgivare och fritidssysselsättning. Det är lång tid kvar. Arbetsgivaren ska veta senaste 3 månader innan bara.

    Jag är fröstås glad att jag hann ordna mycket inann jag till slut la mig platt. Men jag dog faktiskt inte förrän för 3 veckor sedan, innan dess kunde jag fortfarande fixa även om händerna inte riktigt ville göra pilljobb längre. Sjukskriven har jag varit, men från jobbet - inte från graviditeten. Jag tror jag på allvar började fixa grejer i mitten av graviditeten, efter rutinultraljudet. Har det gått bra är sannolikheten att det ska gå bra stor. Ta det med ro. Efter rutinultra är det dags att kolla blocket ;-)

    SvaraRadera