måndag 2 september 2013

Embryodonation

Det är ju det jag ska göra. Att kalla det äggdonation blir ju lite missvisande.

Jag har läst på trådar på Familjeliv. Pratat med syrran. Min syrra bryr sig inte om hur barnet ser ut bara att det är friskt.

Nu gäller det att hitta rätt klinik.

Jag vill att det ska vara lätt och att donatorerna är friska. Om jag har förstått det rätt så är det överblivna embryon från par som har haft svårt att få barn som man får i Polen. Det är ju därför det är billigare i Polen. Men ibland kan infertilitet gå i arv och det vill jag inte. Så två donatorer känns bäst ju nu.

Nu måste jag fundera på land och klinik.

Lettland känns som enklast att ta sig till men kanske även dyrast.

Jag läste på Familjeliv om Tjeckien men det verkar inte tillåtet att hjälpa singlar där. Det verkar billigare där så det är synd att singlar inte kan åka dit.






4 kommentarer:

  1. Jaha. Och vad gör/tycker din syrra om barnet INTE är friskt? Sådant händer ju, nämligen. Och vad tycker du själv?

    SvaraRadera
  2. Jag vill att barnet ska vara friskt men jag vet att man aldrig kan garantera det.

    Att vara infertil har gjort mig så ledsen att jag inte skulle vilja att någon upplever det. Om jag kan göra något för att mitt barn ska slippa uppleva den sorgen så är det bra.

    Det hade kanske varit annorlunda om singlar fick hjälp i Sverige och om man själv kunde få välja äggdonator i Sverige. Jag vet inte om dessa lagändringar någonsin kommer att komma.

    Men jag måste ju göra en avvägning mellan kostnaderna och vad jag får.

    Min syster vill att barnet ska vara så friskt som möjligt och vill att jag tar donerade ägg och donerade spermier och inte ett överblivet embryo.

    Det är ett jättesvårt att ta.

    SvaraRadera
  3. Är det verkligen så med överblivna embryon? Jag har trott att det helt enkelt är embryon som blir över. Folk som blivit gravida och inte behöver fler embryon och därför "adopterar" bort dem.

    SvaraRadera
  4. Det finns två alternativ. Olika länder och kliniker har olika sorters embryon.

    Överblivna embryon från par som har haft svårt att få barn men inte längre behöver sina embryon.

    Sedan kan man skapa embryon med spermier och ägg från två donatorer.

    SvaraRadera