måndag 25 februari 2013

Det är mig

Det här med ekonomi rör verkligen om. Många kommentarer har jag fått. Ni som har tid så råder jag er att läsa dem.

Nej, jag vet inte hur andra ha det. Nej, jag vet inte vad andra som försöker skaffa barn tjänar. Att dela i stora drag sin ekonomi med andra är känsligt så det är ju väldigt få som talar om för mig hur det är för dem. Då vet jag inte om jag tjänar normalt, för mycket eller för lite för att kunna ha råd att åka 2-3 månader i rad. Men jag tror att de flesta i min Femmisgrupp tjänar mer än mig. Jag tjänar 27 000 kr innan skatt.

Mina prioriteringar är mina. Men jag önskar jag kunde göra andra prioriteringar.

Jag tror inte att syrran och jag hade känt ett behov av att åka på semester tillsammans om vi hade under vår barndom gjort det. Om ni tror att vi åkte på semester i Sverige under barndomen så tror ni fel. Snälla släktingar som låtit oss bo i en vecka hos dem under sommaren på landet är det vi har gjort många år. Men vi kan inte sluta att minnas att varje gång så hade vi massor av skuldkänslor över att få snylta hos våra släktingar för att få ha något att göra under sommaren. Visst hade vi bra denna vecka varje år men den var inte så positiv som man önskar en semestervecka ska vara.

Jag vet att kommentaren kommer om att vi hade åtminstone någonstans att åka en vecka om året. Men den tänker jag inte bry mig om.

Jag har kanske svårt att lyssna på andra som pratar om sitt pusslande så att deras barn får 10 veckors ledighet på sommaren. Avundsjuka kanske för att jag aldrig fick uppleva det. Avundsjuka för att jag aldrig kommer att kunna göra detta för mitt barn. Min pappa jobbade under sommaren så att mamma kunde vara ledig några veckor med oss barn. Som vårdanställd så får man mindre i lön under semestern pga all OB försvinner då.

Vi barn hade mer kul på fritids än hemma. Vi barn kunde inte planera föräldrarnas ekonomi oavsett hur mycket vi önskade det. Allt extra som vi gjorde orsakade dagen efter en oro om detta gjorde att det inte fanns så mycket mat de sista dagarna innan löning.

Ni kan inte ta ifrån mig minnena om att välja att äta mindre för att syskonen ska få äta sig mätta.

Jag tror faktiskt inte de flesta barn i Sverige har levt som mig som barn. De flesta har nog haft bra barndomar och känner inte att de måste göra saker med sina vuxna syskon. De flesta har det någorlunda bra att det på något sätt har ordnat sig för dem.

Det är lite jobbigt att veta att släkten kan dö ut med oss tre barn. Jag som alltid drömde om en man och 2-4 barn.

Hade jag haft en så kallad normal barndom så hade i det här läget inte en gemensam resa med min syster varit topprioriterat.

Men i min familj har vi varit tvungna att åtminstone med varandra vara öppna med vår ekonomi. Utåt har vi inte varit det. Det är därför min syster och jag kunde prata om att hur kan vi åka till New York så att båda parter är nöjda. Hon vet hur viktigt det är för mig att skaffa barn. Hon tog på sig att betala för flygbiljetterna och lovade att jobba extra så att hotellet kunde hon också stå för. Hon lyckades att hålla det.


6 kommentarer:

  1. Dina, jag hoppas att du inte ska låta vissa av kommentarerna komma åt dig. Jag tycker att de är skuldbeläggande, och det tycker jag är fel. Jag gissar att ingen som kommenterar vet exakt hur din historia och dina omständigheter ser ut. De dömer snabbt och det säger mer om dem än om dig. Många verkar ha problem med empatin.

    Du gör så gott du kan och du verkar väldigt stark. Jag tycker det är väldigt fint att läsa om hur du och din syster ställer upp på varandra. Jag hoppas ni får en bra vistelse i New York och att du snart blir gravid.

    SvaraRadera
  2. Jag håller med, du ska inte ta åt dig. Många har åsikter om allt vi skriver och det är lite det som är poängen med bloggen. Man får lite olika perspektiv på sitt tänkande på gott och ont.

    Sen låter alltid skrivna ord hårdare, man kanske inte menar som man skriver..

    Jag tänker att du ska välja det som gör dig lycklig, du behöver inte försvara dig inför oss som läser. Vi förstår vad du menar, de flesta av oss sliter, sparar och oroar oss hur vi ska få ihop pengar till nästa försök. Där emellan kostar läkarbesök, resor och mediciner..och inte tal om sorgen när man misslyckas.

    Det jag däremot kan jag läsa att du verkar ha en fantastisk familj, som stöttar varandra, hjälper och delar sorg och glädje. Det är få av oss som har.

    Jag vet att du kämpar och sliter. Och hoppas du får belöningen snart av en egen familj.

    SvaraRadera
  3. Jag förstår inte hur man kan ha det så dåligt med att tjäna 27000!?! Spec om man är ensam!

    SvaraRadera
  4. Dina, jag kan inte råda dig egentligen. Jag gjorde alla mina inseminationsresor på en lön som är en bra bit mindre än din - 24 000 - och nu försöker jag spara ihop till IVF på en lön som är lite högre.

    Vi har alla hål att stoppa pengar i. Det enda du kan göra är väl egentligen det du redan gör; se över dina kostnader. Vilka behöver du ha? Kan du köra mindre? Har du kollat dina försäkringar? Köper du mat ute eller gör du matlådor? osv osv osv.

    Det som jag själv försöker komma förbi är det där vansinniga fokuset på ekonomi, det som ändå genomsyrat varje beslut jag fattat i över tre år. Jag har varit arbetslös i långa perioder och jag vet att jag snart är arbetslös igen, jag vet hur pissigt det är att undra om jag har matpengar hela månaden. (Men jag vet iofs oxå att jag alltid har familj coh vänner som aldrig skulle låta mig svälta...) Jag kommer inte ihåg när jag sist var ute på krogen eller la en massa pengar på mig själv och min garderob. NU gör jag det för NU har jag råd, åtminstone ett litet tag. Men innan? Ja tjena.

    Ta ett djupt andetag och fundera igenom vad du behöver göra för att nå ditt mål, lägg upp en plan och följ den. Och skit i om folk har åsikter, kämpa på bara!

    jagvilljagkan

    jagvilljagkanjagvagar.wordpress.com

    SvaraRadera
  5. Att blottlägga sin ekonomi och tankar om ekonomi på sin blogg leder ju till att folk retar sig på olika sätt. Detta får man ju ta. Jag fastnade nog för din blogg just för att du är ärlig. Något som en del har påpekat här och som jag med tänker på är att du är rik på ett sätt som många (däribland jag själv) inte är och det är att du har en mamma, pappa och syskon som är med dig, bryr sig och engagerar sig. Det är en rikedom som går över allt annat. Kärlek vinner alltid. kramar Lina

    SvaraRadera
  6. Du är en kämpe, Dina! Jag har också haft en ekonomiskt fattig barndom och jag tror aldrig "ränderna går ur". De minnena sitter i för livet, känslan av att inte ha råd, att inte ha pålägg sista veckan, att åka till en släkting för att hämta en lånad 50-lapp till mat.
    Jag har tur att ha ett välbetalt jobb. Mina försök finansierades av skatteåterbäring, tömning av ett sparkonto o vid ett tillfälle lån. Min mamma vet hur det är att vara ensam mamma så hon har förstått när jag förklarat att jag inte har råd med en fin present. (Även om jag vill ge något dyrare). Så härligt att åka på semester med sin syrra, ta vara på den känslan. Hoppas du får ihop pengar o att du snart blir gravid.

    SvaraRadera