söndag 24 februari 2013

Mer positiv

Efter att ha läst allas goda tankar och sedan gått på en promenad så har jag funderat lite.

Jag ska sätta upp ett mål att innan juli är slut ska jag ha gjort ett försök. Om jag når det är en annan sak.

Jag har tyvärr många osäkerhetsfaktorer i min ekonomi att det går inte att planera som jag vill. Men jag sparar och snålar när jag kan. Gick till en affär idag och köpte rökt lax för 25 kr. I Ica Maxi där jag brukar handla kostar det 40 kr. Laxen var det enda jag köpte i den affären.

2 kommentarer:

  1. Men snälla, det handlar väl inte om huruvida laxen kostar 25 eller 40 kronor! Du måste ju tänka långsiktigt och på HELA din ekonomi. Boende, transport, telefoni, dator, kläder, mat, resor osv. Om du anser att du har råd att åka till USA med din syster, så kanske du inte ska klaga, trots allt. Och din familj har väl överhuvud taget inte med din ekonomi att göra, så dem behöver/bör du inte fråga.

    Du pratar om osäkerhetsfaktorer. Jag tror inte att du har fler sådana än folk i allmänhet.

    Månadslön - check.
    Hyra - check.
    Mat - check. (Här kan man verkligen spara om man vill)
    Försäkringar - check.
    Transport - check.
    Eventuella lån - check.

    Gå tillbaka och titta på förra årets utgifter, så har du nog en ganska god bild av vart dina pengar tar vägen och var du kan spara in.

    Jag är ensam mamma till två barn. In brutto varje månad 53 300 och så skatt på det. Jag vet vart varenda krona går. Jag har en pärm för varje år med flikar:

    Räntor och amorteringar
    Bilkostnader
    Försäkringar
    Betalkort (mat)
    El, telefon och sophämtning
    Vatten
    Kläder
    Underhåll av bostad
    Kläder
    Fritidshemsavgift
    Övrigt

    Strängt taget skulle jag kunna betala ett helt kalenderår i förväg eftersom jag vet vad allt kostar, men det funkar ju inte i praktiken. Men jag vet precis var jag kan spara om det behövs (och det är inte på boende och kostnader kopplat till boende). Men jag skulle kunna äta nudlar istället för lax - inte billigare lax istället för dyr lax.


    SvaraRadera
  2. Tycker alltid det är lika märkligt när folk har bestämda uppfattningar om personer de inte känner. Bara för att du inte har osäkerhetsfaktorer i din ekonomi betyder det väl inte att andra inte har det?

    Du kanske inte tar ekonomiskt ansvar för andra än dina barn, men det finns många som av olika skäl också tar ett sådant ansvar för andra närstående, tex föräldrar, syskon eller andra man bryr sig om.

    Det kan också finnas många andra skäl till att man har en osäker ekonomi. Hälsa. Saker som ligger i ens historia. Osv.

    Och hur okänslig är inte kommentaren "om du har råd att åka till USA ska du inte klaga"? Vad vet du om bakgrunden till USA-resan? Visa lite respekt.

    53 300 är en väldigt god inkomst också för en ensamstående förälder. En genomsnittlig lön i Sverige ligger på ungefär hälften av det. Det är möjligt att det är svårt för dig att föreställa dig hur marginalerna är för någon som har lägre inkomster än du, men lite ödmjukhet skulle inte skada.

    SvaraRadera