söndag 2 juni 2013

Gårdagen

Jag vaknade halv fyra. Segade mig i sängen i en kvart innan jag gick upp. Så jag upp och packade de saker jag skulle ha med mig och tog min orgulutranspruta. Vid halv fem gick jag.

När jag stod vid perrongen vid kl. 6 så träffade jag en annan Femmismedlem. Hon brukar gå på våra träffar. Sedan visade det sig att hon skulle sitta på sätet framför mig. Hon satt inte mittemot utan att stolar var vända åt samma håll. Hon hade gjort äggplock på torsdagen och skulle göra insättning.

Hon mailade mig på eftermiddagen och sa att insättningen hade gått bra. Hon skulle åkt hem med samma tåg som mig men hon skulle försöka hitta ett tidigare tåg hem. Det går färre tåg till Malmö/Köpenhamn på helgerna.

Jag var så trött igår att jag höll på att somna på Öresundståget precis innan jag skulle av i Örestad. Där skulle jag byta till tunnelbanan.

Jag antar att ni vill veta resultatet.

Det var många äggblåsor. Lite för många och lite för små. Ca 10 på vardera. Hon undrade hur jag mådde. Jag sa att jag mår bra och att jag känner ingenting i magtrakten. Jag blev ordinerad att ta en mindre mängd Gonal-F varje dag och fortsatta med orgulutran. Sista dag med sprutorna skulle vara idag men nu ska jag fortsätta tills de säger stopp. Hon sa att jag måste göra ultraljud på tisdag. Får jag inte till det så måste jag åka ner dit för ultraljud. Jag ska försöka få till ett ultraljud här hemma.

Blåsorna var 9-10 mm stora. Så läkaren sa att tidigast torsdag eller fredag blir det äggplock.

Nu är det så att det är en röd dag på torsdag vilket gör säkert att många tåg är bokade. Jag skulle vilja boka ett tåg på onsdag men vet inte om jag vågar. Vet ni vad som hindrar mig? Det är ett kylskåp.

Både Gonal-F och Ovitrelle måste förvaras i kylskåp. Det finns inga kylskåp på vandrarhem eller hotellrum. Måste jag fortsätta ta medicin på onsdagen då kan jag inte åka på onsdagen.

Så antingen chansar jag och köper en dyrare men ombokningsbar biljett till på onsdag eller avvaktar.

Igår var tåget en timme försenat så jag vågar inte att åka samma dag varken  med flyg eller nattåg till ett äggplock. Jag ska sova över någonstans och åka dagen innan.

Att det ska vara så krångligt att få till saker och ting. Jag skulle behöva en väldigt liten portabel kylskåp men sådana finns inte.

Nu hoppas jag att de säger att äggplocket blir på torsdag så att jag kan ta ägglossningssprutan på tisdag och åka på onsdag.





6 kommentarer:

  1. Halloj! Om jag inte kommer ihåg helt fel lever ovitrellen 28 dagar utanför kyl. Gonalen klarar lite längre, jag har för mig tre månader men jag vågar inte svära på det. Kolla upp det, det ska inte vara nåt problem.

    Grattis till alla blåsorna! Är ju en bra början :-)

    Lycka till!!

    SvaraRadera
  2. Ja så är det i alla fall m gonal. Kylskåp gäller om det ska hålla till utgångsdatum o annars går det med rumstemperatur. Så det ska inte hindra dig

    SvaraRadera
  3. Det är klart att det finns kylskåp på många hotell och vandrarhem! Minibar för tusan! Det finns nog massor, brukar stå i hotellbeskrivningen.

    Kul med många blåsor iaf!

    SvaraRadera
  4. annars finns bärbara kylväskor som man kan koppla till vägguttag. Men det känns lite overkill i det här sammanhanget kanske?

    På vandrarhem finns alltid kylskåp i det gemensamma köket. Du får ta med en låda som går att låsa eller nåt och skriva ditt namn och att ingen ska röra på =)

    SvaraRadera
  5. Kylskåp finns förövrigt på de flesta hotellrum. Minibaren

    SvaraRadera
  6. Å förresten, skulle det nu inte finnas kyl så har ju hotellet/hostelet det någonstans. Förklarar du din situation finns det nog ingen som inte skulle vara villig att hjälpa dig och förvara det i något av hotellets/hostelets kylskåp

    Försök att inte "hitta" problemen hela tiden utan försök att se lösningar istället. Livet blir så mycket mer positivt då!

    SvaraRadera