söndag 30 juni 2013

Lite overkligt - fågel i lägenheten

Jag är ingen insektsmänniska. Så det är nät vid balkongdörren och nät vid badrumsfönstret.

För ca 20 min sedan gick en fågel som inte var så stor kanske 10 cm rakt in i mitt vardagsrum. Den gick flera meter. Dörren till badrummet var öppet. När jag gick upp ur soffan med tanken på att få ut den samma väg som den kom in så flög den rakt in i badrummet och satt på tvättlinan (den högsta punkten i rummet).

Jag stängde dörren till badrummet. Fågeln fick panik och flög omkring i rummet. Den hittade min hink och gömde sig bakom den. Helt tyst var den. Jag tyckte så synd om den. Jag öppnade fönstret men den blåste igen gång på gång. Jag tog moppen så att jag kunde hålla fönstret öppet. Sedan flyttade jag på hinken. Fågeln flög då upp och efter ett tag förstod den att den kunde flyga ut.

Fågeln flög ut.

Nätet vid badrumsfönstret får jag sätta upp en annan dag. Jag är ganska trött idag.

Jag tyckte inte detta var en negativ sak. Utan jag känner mig lite stolt över att ha hjälpt en fågel.

Jag borde försöka tänka mer positivt som någon sa men det är inte alltid så lätt.

Fågelhändelsen kunde ses som negativt eftersom den krävde mycket energi från mig. Energi som skulle använts till att göra mig frisk.

Men den glädjen i mig över att fågeln kunde flyga ut i friheten med min hjälp har gjort detta till en positiv händelse.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar