torsdag 20 juni 2013

Hur orkar man?

Läste på Femmis nyss att en som var hos läkaren idag sa att läkarens chef pratade med landstinget om att alla som gör utlandsbehandlingar (inte bara fertilitet utan andra sjukdomar och problem också) kostar så mycket i läkarundersökningar och provtagningar. Landstinget i Stockholms län vill stoppa att det går på högkostnadsskyddet och även medicinerna.

Det känns som att tiden rinner ut för den tid som jag kan få hjälp. Jag har inte obegränsat med pengar. Jag har inte råd att betala ca 2 000 kr per läkarbesök, 10-15 tusen för mediciner och några tusen för provtagningar. Det är tillräckligt dyrt att betala kliniken i Danmark.

Det hade nog varit i ett annat läge om det var tillåtet att göra det i Sverige. Då sparar man ju in pengar på resor och övernattningar. Pengar som skulle kunna gå till läkarbesök i alla fall.

Idag är jag inte glad. Jag har då också svårt att vara glad för andra. Det är många som haft bra saker som hänt dem den senaste tiden. Alla förutom mig känns det som.

En på jobbet har friat till sin sambo. Man märker då att man börjar bli äldre när personer flera år yngre än mig ska gifta sig och letar större bostad. Någon får barnbarn, någon har ett dop i släkten, fler och fler gravidmagar.

Jag blir bara mer och mer skuldsatt. Det händer mig.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar