tisdag 8 januari 2013

Ändringar i Danmark och prishöjning

De danska spermabankerna har nu slutat leverera sperma till klinikerna. Nu måste varje enskild person via sin klinik beställa sperma. Jag mailade igår till Storkklinik om vad det innebär för mig som vill göra ett försök nu i januari. Jag har ännu inte fått ett svar.

I december mailade jag Storkklinik och frågade om de skulle höja sina priser i januari. De sa nej. Förvånad, irriterad, besviken blev jag igår kväll när jag loggade in på Femmis och någon skrev att Storkklinik hade från och med igår höjt sina priser.

Det stod där också att många andra kliniker också hade höjt sina priser och de har sagt att det är på grund av spermabankernas beslut.

Så de pengar jag har räckte precis till ett försök om jag skulle åka på en helg till det gamla priset. Så nu måste jag växla mer pengar. De senaste dagarna har jag slösat lite pengar på mig och det skulle jag nog inte ha gjort om jag vetat att Storkklinik skulle höja sina priser.

Att få göra ett till försök under våren känns avlägset just nu om jag inte betalar det mesta med kreditkortet. Jag har ett mål att försöka bli av med kreditkortsskulden i år men det känns svårt med tanke på att jag vill göra saker i sommar och nya försök.

5 kommentarer:

  1. Hur ska du klara det rent ekonomiskt? Du skriver om kreditkortsskuld, en USA-resa, saker du vill göra i sommar samt fler försök att skaffa barn. Hur ser planen ut? Har du råd med USA-resan? Jag förstår att du måste tänka på något annat än dina försök, men långsiktigt då? Hur ska du ha råd att försörja dig och ett barn om du är skuldsatt redan nu?

    Jag menar verkligen inte att vara elak med min kommentar. Jag är själv i planeringsstadiet och klurar mycket på den ekonomiska biten.

    SvaraRadera
  2. Förra månaden vann vi i jobbet på V75 så då fick jag
    4 000 kr.

    Min syster har betalt flygbiljetterna till USA alltså även min. Det är hotellet och fickpengarna som jag måste skaffa fram själv.

    Men min syster vet att jag sätter inseminationsresorna först och försöker spara ihop så mycket jag kan till USA.
    Jag vill inte göra min syster besviken och den här chansen kanske aldrig kommer åter. Får jag barn kan jag aldrig åka ensam med min syster någonstans.

    Angående mina planer i sommar. Så är det två bilsemestrar på 4 dagar vardera. Jag känner just nu att för att jag ska orka mentalt behöver jag något att se framemot i sommar som inte är inseminationsresor. Men visst försöker jag göra det så billigt som möjligt.

    Eftersom jag inte kan berätta allt om mig själv här så en av anledningarna till bilsemestrarna får ni aldrig veta.

    SvaraRadera
  3. Planen har aldrig varit att vara skuldsatt när jag får barn. Men det är svårt att bara stanna upp livet hela tiden bara för att man vill spara pengar. Alla andra runt omkring en vill göra saker och man blir ingen kul person att umgås med om man inte har råd att följa med. Det ska fikas, kanske ätas på restaurang, köpas julklappar och presenter osv.

    Jag har ju alltid haft planen att inte ha kreditkortsskulden när jag får barn. Blir jag gravid så slipper jag spara ihop pengar till nya försök utan kan betala av kreditkortsskulden i snabbare takt. Så de sakerna går lite hand i hand.

    SvaraRadera
  4. Jo, Storkkliniken har höjt priserna såg jag nyss när jag kollade deras prislista. 4200 med anonym donator, 6195 med öppen.

    SvaraRadera
  5. Min klinik har ju redan höjt rätt saftigt iom att de numera inkluderar blastocystodling i priset oavsett om man vill ha det eller inte... Jag bär lite orolig för att de skulle höja ännu mer - jag menar, 24000 DKK svider rätt hårt som det är!

    SvaraRadera