fredag 1 juni 2012

Ensam kvar

Denna vecka fick jag veta att två till i samma ålder och med samma utbildning slutar på mitt jobb. Det känns som att alla lämnar ett sjunkande skepp. De började också samma år som mig på jobbet.

Samtidigt så pratar andra kollegor att personer med den utbildningen dom vill väl ta jobb på andra ställen där det är bättre betalt och dom undrar varför andra med samma utbilding är kvar.

Ja, jag känner mig lite träffad av det. Det blir ju färre och färre kvar med samma kompetens som mig.

Det är ju fler som vill sluta nu eftersom nästa år så kommer vi inte längre ha lokaler i stan utan flyttar längre ut. Det blir längre pendlingsavstånd för de flesta och det gör det jobbigt att få ihop livspusslet.

Jag måste jobba heltid för att få ekonomin att gå ihop när jag får barn. Tjänar jag några tusen mer så kanske jag kan jobba deltid när jag får barn. Men en sådan löneförhöjning får man inte på mitt jobb. Men med längre resväg så är mitt barn på förskolan väldigt länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar