söndag 3 juni 2012

Snart gratis fertilitetstest i Skåne och klarar man sig på föräldrapenningen

Jag såg på nyheterna att i Skåne planerar man för att låta män och kvinnor få fertilitetstesta sig så att de får veta att de kan få barn. Jag tycker att det är en jättebra idé. Jag hoppas att fler landsting börjar göra detta.

Jag har sett en tråd på Familjeliv där en kvinna som är gift skriver att hon inte har råd att skaffa barn pga föräldrapenningen är för låg. Hon tjänar mer än 20 000 kr per månad plus att hon har en make. Jag har inte tidigare gått in på Försäkringskassans hemsida för att kolla hur mycket jag får ut per månad. När jag gjorde det så såg jag att ja det är inte mycket jag får ut.

Det som gör mig osäker om jag klarar mig är min bil. I mars upphör min prenumeration hos Toyota. Det jag vet är att jag vill fortsätta att ha en bil. Jag vill helst ha en större bil för att få plats med barnvagn. Men utan bil så klarar jag mig nog på föräldrapenningen. När man prenumererar på en bil så binder man upp sig på 3 år. Skulle jag låna till en begagnad bil så skulle det troligtvis bli dyrare per månad för mig pga att jag skulle få en hög försäkringskostnad.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar