onsdag 6 juni 2012

Fick en fråga

Jag fick en fråga i en kommentar. Frågan löd så här:

"Jag har inte riktigt förstått vad det är som ställer till det. Varför du inte orkar ringa läkare och så. Härom dagen skrev du om den ekonomiska biten. har du inte börjat räkna på det förrän nu? Vad har man rätt till för pengar om man skaffar barn på egen hand? Kan du sammanfatta gången i det hela och hur du tänker kring det så även en nyfiken trögskalle som jag förstår? :-) "


Jag kanske inte har varit så tydlig i det jag har skrivit. Sedan i måndags har allt snurrat i huvudet och jag har försökt att ta mig samman och börja planera för nästa månad. Egentligen vill jag vara ledsen och under täcket en stund till men tiden räcker inte till för att vara det.


Jag har bokat tid hos en gynekolog den 5 juli. Men det är inte min ordinarie eftersom han är på semester. Jag vet inte om denne kommer att vilja göra ett ultraljud på mig. 


Ska jag ringa runt till andra gynekologer och boka tid hos dem när jag har nu bokat en tid hos en gynekolog? Ska jag ha back-up tider ifall denna gynekolog vägrar göra ett ultraljud? 


Att ringa runt till gynekologer för att skaffa back-uptider är inget jag har lust med. Utan blir det inget ultraljud så får jag åka när stickan blir positiv helt enkelt och hoppas att det är bara ett ägg som har mognat.


Angående hur jag ska klara mig under föräldraledigheten. Jag har räknat med att 80 % av min lön kommer jag att få i ersättning. Sedan dras ju skatten på det. Jag tjänar inte så mycket att jag borde komma över taket. Därför har jag inte tyckt att jag har behövt räkna på Försäkringskassans hemsida om hur mycket jag får ut. Men när jag läste den där tråden på Familjeliv så började jag undra om jag har räknat fel.


Visst hade jag gärna velat vara hemma längre med mitt barn men 7 dagar i veckan blir att bara vara hemma 1 år.


Jag vill fortfarande ha en bil. Jag har slösat väldigt mycket pengar för att få mitt körkort. Att ge upp bilen känns väldigt svårt just nu. Man binder upp sig på 3 år när man prenumererar på en bil. Innan året är slut måste jag ta ett beslut om hur jag ska göra. Tiden går fort.


Skaffar man barn själv så får man barnbidrag och underhållsbidrag.

4 kommentarer:

  1. Men om du är ensam och tar alla föräldradagar så är det ju 480 dagar så det blir ju 1 1/2 år. Är du ensam får också tydligen någon du väljer ta 10 dagar i samband med barnets födelse. Jag har inte hittat hur man ska räkna ut vad man får i föräldrapenning men jag tror det löser sig. Sedan får man ju jobba 75% tills barnet blir 8 år tror jag det är. Men det kan ju bli tufft ekonomiskt.

    SvaraRadera
  2. Njaee... Riktigt så bra är det inte. Du har 480 dagar, så långt stämmer det. Men det är bara 390 av dem som är på SGI-nivå.

    De andra är 180kr/dag för alla även om man tjänar mer än så. Så de 90 dagarna kan man inte riktigt räkna med att vara hemma, få av oss klarar oss på 3600kr/månad...

    För att räkna ut hur inkomsten ser ut under de 390 SGI-dagarna behöver man ta med i beräkningen att det inte finns något jobbskatteavdrag. På ett ungefär kan man säga att man först ska räkna sin bruttolön gånger 0,98 innan man tar den summan gånger 0,8. Därefter måste man räkna med sin totala skatt (33% för mig). Och resultatet? Jag får ut 69% av min nuvarande nettoinkomst om jag tar ut FP 7 dagar i veckan.

    SvaraRadera
  3. De 90 dagarna på lägsta nivå kommer jag inte ha råd att använda så därför är jag bara hemma ett år.

    SvaraRadera
  4. Det man kan göra efter att man tagit ut 180 normala dagar är att ta ut de 90 utblandat med de andra. Alltså typ ta 6 normala dagar per vecka och 1 dag med 180kr. Och sedan behövs ju dagar för studiedagar på förskolan och liknande så man inte behöver nalla av semesterdagarna. Eller kanske för att gå ned i tid utan att SGI:n sänks efter föräldraledigheten. Så de är användbara även om de inte är ekonomiska favoriter...

    SvaraRadera