fredag 23 augusti 2013

Svar från en organisation

Jag ville uppmärksamma en organisation om Stockholm läns landstings nya regler. Jag tänkte att de kanske inte visste och jag ville vara snäll. Organisationen är nog inte lika insatta i ämnet som vi ensamstående är därför vi måste kämpa mycket mer för att få minsta lilla hjälp. Dessutom helt själva. Här är svaret:

"Jag vet inte om det påverkar så mycket, när man ansöker om pengar för vård utomlands så ansöker man hos försäkringskassan och då har inte stockholms regler någon betydelse. Däremot om man gör det i Sverige privat så får man väl inga pengar då. Vi får ta reda på mer tack för mailet."

Jag svarade att nu måste man betala alla tester själva. Det känns också som att det här beslutet innebär att om man som par försökt att få barn så går man till en gynekolog. Denna gynekolog måste då vara säker på att paret inte ska göra något privat för att göra några tester på dem. Det kan också innebära att gynekologer blir nu rädda att göra enkla tester som kan hjälpa paren utan direkt remitterar dem till fertilitetsklinikerna. Paren får då vänta extra länge på att få göra nödvändiga tester eller så får de betala testerna själv.


Jag tror att detta är ett sätt för landstinget att spara pengar men i slutändan så tror jag inte att det sparar pengar.


Tänk om ett par skulle bli hjälpta av att få ta pergotime eller få veta sitt TSH-värde och ta rätt medicin. Då får de barn utan att behöva hjälp av en fertilitetsklinik.


När man har gjort sina landstingsförsök så betalar inte Försäkringskassan för vård utomlands.


Men om någon är medlem i denna organisation så kanske ni som medlem kan uppmärksamma ämnet inom organisationen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar